لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

نگرانی کارشناسان نظامی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان


روزنامه «نیویورک تایمز» از قول کارشناسان نظامی می‌نویسد که طرح باراک اوباما برای خارج ساختن ۲۳ هزار نفر از نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال آینده انجام عملیات‌های بزرگ را برای فرماندهان آمریکایی در خاک افغانستان دشوار خواهد ساخت.

فرماندهان ارشد ارتش آمریکا می‌گویند برنامه آنها برای سال آینده این است که کنترل نظامی مناطقی را که طی یکسال گذشته در شرق و جنوب شرقی افغانستان به کنترل خود درآورده بودند به نیروهای افغان واگذار کنند. سپس با استفاده از نیروهایی که از این مسئولیت آزاد می‌شوند تهاجم برای نفوذ به مناطق مرزی با پاکستان که محل اصلی فعالیت شورشیان است، را به پیش ببرند. اما براساس طرح خروج ۲۳ هزار نفر از نیروهای آمریکایی از افغانستان دیگر قادر به پیشبرد این طرح نخواهند بود.

روزنامه «نیویورک تایمز» یادآوری می‌کند که طرح باراک اوباما برای کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان دو بخش دارد. در مرحله اول تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۰ هزار نفر از این نیروها از افغانستان خارجی می‌شوند که دو برابر رقمی است که فرماندهان نظامی با آن موافق بودند، و در گام بعدی طی سال آینده و قبل از شروع تابستان حدود ۲۰ هزار نفر دیگر که که باقی مانده نیروهای اعزامی در سال ۲۰۰۹ بودند از افغانستان خارج خواهند شد.

ظاهراً مرحله اول این عقب‌نشینی تغییرات چندانی در قدرت عملیاتی نیروهای آمریکایی ایجاد نخواهد کرد، چون خروج آنها پس از پایان تابستان خواهد بود. از اواخر پاییز درگیری‌ها معمولاً در افغانستان رو به کاهش گذاشته و با توجه به سرمای شدید در معابر کوهستانی مرز پاکستان توان شورشیان برای رفت و آمد و نقل و انتقال تدارکات کاهش می‌یابد.

ژنرال بازنشسته «دیوید بارنو» که در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در افغانستان بود، می‌گوید: «خروج ۱۰ هزار نفر از نیروها تا ماه دسامبر بیشتر و سریع‌تر از آن چیزی است که فرماندهان نظامی با آن موافق بودند. با این وجود می‌توان این حد از کاهش نیرو را بدون آنکه تأثیر عملیاتی مهمی داشته باشد مدیریت کرد. ولی خارج کردن ۲۰ هزار نفر دیگر در تابستان سال آینده که دوره اوج درگیری‌ها است نگرانی شدیدی را ایجاد کرده است.»

روزنامه نیویورک تایمز سپس از قول «مایکل اوهانلون» از پژوهشگران ارشد امور امنیتی در موسسه «بروکینگر» می‌نویسد که خارج کردن نیروها در ماه سپتامبر به این معنا خواهد بود که اکثر این واحدها از چند ماه قبل به حضور عملیاتی خود پایان خواهند داد. بنابراین بخش عمده‌ای از آنها در ماههای مهم بهار و تابستان عملاً از صحنه پیکار به دور خواهند بود.

«مایکل اوهانلون» می‌افزاید: «براساس طرح رئیس‌جمهور نیروهای ارتش آمریکا بخش عمده‌ای از ماه‌های بهار و تابستان سال آینده را باید صرف تجدید سازمان و جابه‌جایی نیروها کنند در حالی که این بخش از سال قاعدتاً مناسبت‌ترین فصل برای تصرف مناطق تحت کنترل شورشیان است.»

ژنرال «دیوید بارنو» و «مایکل اوهانلون» در عین حال می‌گویند که از منظر منطق نظامی نمی‌توان و نباید در میانه یک کارزار تهاجمی که هنوز به پایان نرسیده کاهش و خروج نیروهای عملیاتی را اعلام کرد. چنین تصمیمی در واقع پایان دادن عجولانه به یک عملیات تهاجمی است که در دو سال گذشته موفقیت‌آمیز بوده است.

«نیویورک تایمز» یادآوری می‌کند که حتی پس از خروج نیروهای عملیات موسوم به «نفوذ» که در مجموع ۳۳ هزار نفر را شامل شده و از سال ۲۰۰۹ به افغانستان اعزام شده‌اند هنوز هم ۶۸ هزار نفر از نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند که رقم بزرگی است. تعداد نفرات ارتش ملی و نیروهای انتظامی افغانستان تا پایان سال جاری به حدود ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید ولی هنوز هم در مورد توانایی‌های آنها تردیدهای جدی وجود دارد.

مقامات وزارت دفاع می‌گویند که ژنرال دیوید پترائوس سرفرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و رابرت گیتس وزیر دفاع هر دو در مورد زودرس بودن و شتاب در خروج نیروهای عملیاتی هشدار داده و گفته‌اند که این طرح ممکن است اهداف عملیات موفقیت‌آمیز دو سال اخیر را به خطر بیاندازد.
XS
SM
MD
LG