لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

اوباما: آمریکا افغانستان را تنها نخواهد گذاشت


باراک اوباما در گفت‌وگو با صدای آمریکا
باراک اوباما در گفت‌وگو با صدای آمریکا
یک روز پس از آنکه باراک اوباما زمانبندی کاهش تدریجی نیروهای ایالات متحده از افغانستان را اعلام کرد، وی در مصاحبه با صدای آمریکا اظهار داشت که ایالات متحده افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرده بود تا پایان تابستان سال آینده ۳۳ هزار نفر از نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

باراک اوباما در این مصاحبه تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به این معنا نیست که ایالات متحده این کشور را تنها می گذارد.

باراک اوباما تصریح کرد: «توجه داشته باشید ما درباره (خروج) ۱۰ هزار نیرو تا پایان امسال و ۲۳ هزار نیروی دیگر تا پایان تابستان آینده سخن می‌گوییم و ما همچنان ۶۸ هزار نیرو در آنجا خواهیم داشت به علاوه نیروهای ائتلاف.»

رئیس جمهوری ایالان متحده گفت: «بنابراین همچنان حضوری چشمگیر در آنجا وجود خواهد داشت. اما این نشانه آن است که افغان‌ها به آرامی مسئولیت هر چه بیشتری خواهند داشت.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که تصمیم او برای کاهش نیروهای آمریکایی با فرآیند دوران انتقالی مرحله‌ای در افغانستان همخوانی دارد.

باراک اوباما گفت: «تا به اینجا هم افغان‌ها همه روزه در این نبرد مبارزه‌ می‌کنند؛ افغان‌هایی که برای کشورشان و برای آزادی و شرافتشان جان می‌دهند.»

هنگامی که از باراک اوباما درباره انتقاد‌های حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان از نیروهای خارجی پرسیده شد، وی چنین اختلاف‌ها و اظهارنظرهایی را عادی دانسته و تاکید کرد که حامد کرزی نیز مانند آمریکا به دنبال کشوری است که مامن و پناهگاه تروریست‌ها نباشد.

باراک اوباما اظهار داشت هنگامی که حضور پر شمار نیروهای خارجی در افغانستان را در نظر بگیریم، اختلاف نظر و تنش یک امر طبیعی است.

باراک اوباما همچنین بر ضرورت یک راه حل سیاسی برای افغانستان تاکید کرد و گفت این راه‌حل باید مبتنی به شروطی باشد که آمریکا پیش از این نیز بر آن اصرار ورزیده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «ما همه افغان‌ها را تشویق می‌کنیم و ما خودمان هم با هر کسی گفت‌وگو خواهیم کرد. اما آنها(طالبان) باید از القاعده جدا شوند و به پذیرش قانون اساسی افغانستان تعهد دهند و خشونت را برای نیل به قدرت سیاسی کنار بگذارند.»

باراک اوباما با اشاره به تنش‌های پیش آمده میان واشینگتن و پاکستان به ویژه پس از عملیاتی که منجر به کشته شدن بن لادن شد، گفت: «روشن است که عملیات کشتن بن‌لادن، تنش‌های مضاعفی ایجاد کرده است، اما من همواره به صراحت به پاکستان گفته بودم که اگر ما او را بیابیم تلاش می‌کنیم و او را می‌کشیم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده افزون بر این تصریح کرد که پاکستان نباید از طالبان برای اعمال نفوذ بر افغانستان بهره جوید.

XS
SM
MD
LG