لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۲

اوباما: ۳۳ هزار نیروی آمریکایی به تدریج از افغانستان خارج می‌شوند


دو مرد افغان سخنرانی باراک اوباما را از تلویزیون دنبال می‌کنند- افغانستان، اول تیرماه
دو مرد افغان سخنرانی باراک اوباما را از تلویزیون دنبال می‌کنند- افغانستان، اول تیرماه
رییس جمهور ایالات متحده آمریکا چهارشنبه شب با تاکید بر کاهش تنش‌ها در افغانستان و وضعیت مطلوب آمریکا در مقابله با طالبان، اعلام کرد که این کشور تا حدود ۱۵ ماه دیگر، ۳۳ هزار نیروی نظامی خود را به تدریج از افغانستان خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، باراک اوباما با تاکید بر این‌که آمریکا از«موضع قدرت» دست به اخذ چنین تصمیمی زده، گفت که ایالات متحده در حال دستیابی به اهداف خود در مقابله با طالبان است و القاعده نیز در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار دارد.

بر اساس طرح آقای اوباما، خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان در دو مرحله اصلی صورت خواهد گرفت؛ پنج هزار نیرو تابستان امسال و پنج هزار نیروی دیگر نیز تا پایان سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد. پس از آن و تا سپتامبر سال ۲۰۱۲ نیز ۲۳ هزار نیروی دیگر خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

خروج تدریجی ۳۳ هزار نیروی نظامی آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که در دسامبر سال ۲۰۰۹ باراک اوباما به منظور سرکوب شورشیان و آموزش ارتش افغانستان، دستور اعزام ۳۰ هزار نیروی تازه‌نفس را به این کشور صادر کرده بود.

باراک اوباما در سخنرانی خود گفت اکنون با توجه به موفقیت ایالات متحده و همپیمانانش در «کاهش قابلیت‌های القاعده، ضربه زدن به طالبان و آموزش نیروهای امنیتی افغان برای به دست گرفتن مسئولیت شهروندان»، زمان آن فرارسیده که نیروهای آمریکایی به تدریج از افغانستان خارج شوند.

اعلام خروج تدریجی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:41 0:00


باراک اوباما خاطرنشان کرد که در حال حاضر تعداد نیروهای امنیتی افغان به «۱۰۰ هزار تن» رسیده و واگذاری مسئولیت تأمین امنیت به نیروهای افغان در برخی مناطق آغاز شده است.

رئیس جمهور آمریکا با این حال خاطرنشان کرد که پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، این کشور «یک مکان بی‌عیب و نقص» نخواهد بود.

وی گفت: «ما دیگر خیابان‌های افغانستان را کنترل نخواهیم کرد و به طور نامحدود کوهستان‌های این کشور را حفاظت نخواهیم کرد... این مسئولیت دولت افغانستان خواهد بود که برای حفاظت از مردم خود پا پیش بگذارد و اقتصاد جنگ زده خود را به اقتصادی مبتنی بر صلحی پایدار تبدیل کند.»

آقای اوباما با این‌حال تأکید کرد که آمریکا از این پس همچنان برای تداوم مقابله با تروریسم و حمایت از حاکمیت افغانستان با این کشور مشارکت خواهد داشت.

از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا کنون حدود ۱۵۰۰ نیروی آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان تنها در سال جاری میلادی برای ایالات متحده ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشت.

در حال حاضر ۱۳۲ هزار نیروی ناتو در افغانستان خدمت می‌کنند و ایالات متحده متعهد شده است که تا پایان سال ۲۰۱۴ نظارت بر امنیت افغانستان را به طور کامل به نیروهای افغان واگذار کند.


طالبان: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان غیر واقعی است

در واکنش به اظهارات باراک اوباما، طالبان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای خروج نیروهای آمریکایی از آمریکا را غیر واقعی دانست.

در این بیانیه که از طریق پست الکترونیک و از سوی طارق غزنی وال، سخنگوی طالبان برای رسانه‌های مختلف ارسال شده، آمده است که اظهارات آمریکا در مورد خروج نیروهایش از افغانستان «گامی صرفا نمادین» است که «هیچ‌گاه» جامعه جهانی مخالف جنگ و مردم آمریکا را راضی نخواهد کرد.

این بیانیه همچنین ایالات متحده را متهم کرده است که بارها به ملت خود در خصوص پایان این جنگ «امیدهای واهی» داده و بدون پایه و اساس از پیروزی سخن به میان آورده است.

طالبان تأکید کرده است که راه حل پایان یافتن بحران در افغانستان «تخلیه فوری و کامل افغانستان از تمامی نیروهای خارجی» است و افزوده که تا نیل به این هدف مبارزه مسلحانه طالبان روز به روز افزایش خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG