لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

آمریکا واگذاری امنیت افغانستان به نیروهای افغان را از سال ۲۰۱۴ امکان‌پذیر دانست


شماری از نیروهای لهستانی عضو ائتلاف بین‌المللی ناتو
شماری از نیروهای لهستانی عضو ائتلاف بین‌المللی ناتو
مقامات ایالات متحده می‌گویند که خواست رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر تسلط کامل نیروهای افغان بر امور امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۴، قابل دستیابی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده و دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه، ۱۷ آبان‌ماه اعلام کردند که برنامه‌ریزی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر واگذاری کامل مسئولیت تأمین امنیت افغانستان به نیروهای افغان از سال ۲۰۱۴ هدف قابل دستیابی است که باید در اجلاس سران ناتو در لیسبون مورد توجه قرار گیرد.

رابرت گیتس و مایک مولن روز دوشنبه با اعلام اینکه تا سال ۲۰۱۴ مبارزه سختی در پیش خواهد بود، افزودند که انتقال کامل کنترل امنیت به نیروهای افغان در این سال امکان‌پذیر است و این مسئله یکی از مواردی است که در دستور کار اجلاس سران ناتو در لیسبون قرار دارد.

سران ناتو قرار است که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آبان ماه در لیسبون، پایتخت پرتغال پیرامون جنگ افغانستان گفت‌وگو کنند که با توجه به اظهارات باراک اوباما، ‌رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر آغاز خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاک افغانستان از ژوئیه سال ۲۰۱۱، این مسئله نیز در نشست لیسبون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس طرحى كه باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، در سال ۲۰۰۹ اعلام كرد، نيروهاى نظامى ايالات متحده از ماه ژوئيه سال ۲۰۱۱ به تدريج از افغانستان خارج خواهند شد.

مخالفان این طرح بر این باورند که تعیین زمان برای خروج نیروها از افغانستان، به شبه نظامیان طالبان جسارت می‌بخشد و با توجه به این مسئله، اعضای طالبان می‌‌دانند که حملات خود را از چه زمانی و در نبود نیروها نظامی خارجی در افغانستان آغاز کنند.

این در حالی است که رابرت گیتس معتقد است چنین تحلیلی درست نیست و ژوئیه ۲۰۱۱، تاریخ پایان قطعی حضور آمریکا در منطقه نیست.

در همین زمینه ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز در شهریور ماه سال جاری اعلام کرد که ژوئیه ۲۰۱۱ زمان خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان خواهد بود، اما نیروهای آمریکایی به طور ناگهانی این کشور را ترک نخواهند کرد و ارتش آمریکا آن را به عنوان لحظه «خروج و عقب‌نشینی» نمی‌داند.

همچنین، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در کنفرانس کابل که در پایان تیرماه سال جاری در پایتخت افغانستان برگزار شد، تصریح کرد که خروج ارتش آمریکا از افغانستان، نه به منزله پایان حضور ایالات متحده در افغانستان، که به معنای آغاز یک مرحله تازه است و این در حالی است که حامد کرزی نیز در این کنفرانس ضمن تأکید بر تسلط نیروهای افغان بر امنیت کشور از سال ۲۰۱۴، اعلام کرد که نیروهای ناتو پس از واگذاری کامل اختیارات امنیتی به افغانستان نیز برای «حمایت» از نیروهای افغان، در افغانستان باقی خواهند ماند.

آمريكا همراه با ساير كشورهاى عضو ناتو حدود ۱۵۰ هزار نيرو در افغانستان دارد كه سه برابر نيروهاى حاضر در اين كشور در سال ۲۰۰۸ است.
XS
SM
MD
LG