لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

احتمال ادامه فعالیت برخی از شرکت‌های امنیتی خصوصی در افغانستان


حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان
حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان
رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که با وجود صدور فرمان خاتمه فعالیت شرکت‌های امنیتی خصوصی در این کشور، امکان دارد برخی از این شرکت‌ها مورد استثناء قرار گرفته و به فعالیت خود ادامه دهند.

اظهارات رئیس جمهور افغانستان یک روز پس از آن بیان می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده از دولت افغانستان درخواست کرد تا در مورد منحل کردن شرکت‌های خصوصی امنیتی تجدید نظر کند.

با این حال به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کرزی روز یکشنبه تأکید کرد که دولت وی همچنان متعهد است که شرکت‌های خصوصی امنیتی دایر در افغانستان را منحل کند، اما امکان دارد شرکت‌ها امنیتی که مسئول حفظ امنیت سازمان‌های بین‌المللی توسعه‌ای هستند از این قاعده مستثنی شوند.

رئیس جمهور افغانستان در نشستی که با حضور وزرای دولت این کشور، برخی سیاستمداران بلندپایه خارجی و همچنین دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان صورت گرفت، ضمن قدردانی از سازمان‌های بین‌المللی به خاطر پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان، از آن دسته از سازمان‌های توسعه‌ای که نیازمند تدابیر امنیتی هستند درخواست کرد که فهرستی از پروژه‌های خود و انواع تدابیری امنیتی که بدان نیاز دارند را در اختیار دولت افغانستان قرار دهند تا دولت این تدابیر را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که هیلاری کلینتون روز شنبه، در تماس تلفنی با حامد کرزی، پیشنهاد داد که ایالات متحده و افغانستان به طور مشترک اقدام به انحلال تدریجی شرکت‌های خصوصی امنیتی نمایند و تأکید کرد که ایالات متحده به منظور انتقال تدریجی مسئولیت حفظ امنیت افغانستان به نیروهای افغان، با کابل همکاری خواهد کرد.

حامد کرزی در اوت سال جاری اعلام کرد که دولت وی تمامی شرکت‌های خصوصی امنیتی در افغانستان را تا پایان ماه میلادی ۲۰۱۰ منحل خواهد کرد و افزود که تنها شرکت‌های امنیتی که مسئولیت حفاظت از سفارتخانه‌ها، واحدهای نظامی، اقامتگاه‌های سیاسی و همچنین حمل و نقل دیپلمات‌ها را در افغانستان بر عهده دارند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

این تصمیم، نیروهای نظامی حاضر در افغانستان را غافلگیر کرد و برخی از سازمان‌هایی که وظیفه انتقال میلیون‌ها دلار کمک نقدی و غیرنقدی ایالات متحده را به مناطق پرخشونت دارند و یا به دلیل روابطشان با دولت آمریکا در معرض حملات شبه نظامیان قرار دارند، این عملیات را شتابزده دانسته و اعلام کردند که در صورت انحلال این شرکت‌ها و بدون تضمین امنیت، قادر نخواهند بود به فعالیت خود ادامه دهند.

ایالات متحده همواره بر خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان تأکید کرده است و افغانستان نیز مکرراً علام کرده است که نیروهای افغان از سال ۲۰۱۴ میلادی، کنترل کامل امنیت افغانستان را در دست خواهند گرفت.
XS
SM
MD
LG