لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

پترائوس: خروج ارتش آمريكا از افغانستان ناگهانى نخواهد بود


ژنرال دیوید پترائوس (سمت چپ) فرمانده نيروهاى آمريكايى و ناتو در افغانستان
ژنرال دیوید پترائوس (سمت چپ) فرمانده نيروهاى آمريكايى و ناتو در افغانستان
ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاى آمريكايى و ناتو در افغانستان مى گويد زمانى كه تاریخ عقب نشينى از افغانستان فرا برسد نيروهاى آمريكايى به طور ناگهانى اين كشور را ترك نخواهند كرد.

ژنرال پترائوس در گفت و گو با شبكه تلويزيونى بى بى سى انگليسى كه روز دوشنبه پخش شد گفت که وى در اين زمينه مشاوره هاى صريحى به باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، خواهد داد.

وى اظهار داشت: ژوئيه سال آينده زمان آغاز عقب نشينى نيروهاى آمريكايى از افغانستان است ولى ارتش آمريكا به آن به عنوان لحظه «خروج و عقب نشينى» نگاه نمى كند.

فرمانده نيروهاى آمريكايى در افغانستان مى گويد كه قصد دارد به صورت صريح درباره راه هاى ممكن پیرامون خروج آمريكا از اين كشور به باراك اوباما مشورت دهد.

ژنرال پترائوس همچنين گفت، او اعتقاد دارد كه طالبان پس از عمليات نيروهاى ائتلاف از كابل و جنوب افغانستان عقب نشينى كرده است.

پيشتر نيز هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، در كنفرانس بين المللى افغانستان كه روز ۲۰ تيرماه برگزار شد گفته بود كه تاريخ اول ژوئيه سال ۲۰۱۱ براى خروج ارتش اين كشور، نه به منزله پايان حضور ايالات متحده در افغانستان، كه به معناى آغاز يك مرحله تازه است.

بر اساس طرحى كه باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، در سال ۲۰۰۹ اعلام كرد نيروهاى نظامى ايالات متحده بايد از ماه ژوئيه سال ۲۰۱۱ به تدريج از افغانستان خارج شوند.

آمريكا همراه با ساير كشورهاى عضو ناتو حدود ۱۵۰ هزار نيرو در افغانستان دارد كه سه برابر نيروهاى حاضر در اين كشور در سال ۲۰۰۸ است.

«پيشرفت در ۹ سال گذشته»

ژنرال پترائوس در بخش ديگرى از اين گفت و گو اظهار عقيده كرد كه مسير پيش رو در افغانستان ممكن است خونين به نظر برسد ولى تاكيد كرد كه ما در ۹ سال گذشته پيشرفت داشته ايم.

وى گفت: تحركات گروه طالبان در بسيارى از مناطق كشور طى سال هاى اخير فروكش كرده و در ساير نقاط نيز در حال كاهش است.

اين ژنرال آمريكايى در همين زمينه به وضعيت ولايت هلمند در جنوب افغانستان اشاره كرد كه به گفته وى، يكى از نقاطى است كه نيروهاى ناتو پيشرفت طالبان را در آن متوقف كرده اند.

با اين حال وى تاييد كرد كه اين پيشرفت تلفاتى در نيروهاى بين المللى بر جاى گذاشته است. بر اساس گزارش های منتشر شده، از ابتداى سال جارى تا كنون بالغ بر ۴۵۳ نفر از نیروهای ائتلاف جان خود را در درگیری ها از دست داده اند.

این گزارش ها می افزاید: جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا كنون در ميان نظاميان خارجى بيش از ۲۰۰۰ كشته بر جاى گذاشته است كه از اين ميان ۱۲۲۶ نفر آمريكايى و ۳۳۱ نفر بريتانيايى هستند.

اين در حالى است كه تنها در شش ماه اوليه سال ۲۰۱۰، ۱۲۷۱ شهروند افغان جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG