لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۰

حامد کرزی: آمریکا در حال مذاکره با طالبان است


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان تایید کرد که آمریکا با هدف حل‌وفصل مناقشات این کشور در حال مذاکره با گروه طالبان است.

حامد کرزى روز شنبه در کنفرانس ملى جوانان در کابل درباره مذاکره با گروه طالبان گفت: «اين مذاکرات از سوى قو‌ای خارجى و به طور ويژه ايالات متحده آمريکا به پيش برده می‌شود.»

‌با این حال در همان روزی که حامد کرزی سخن از مذاکره آمریکایی‌ها با گروه طالبان به میان آورد، این گروه در یک حمله خونین به پاسگاهی در کابل ۹ نفر را به قتل رساندند.

از سوی دیگر در واکنش به اظهارات حامد کرزی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با رد سخنان رئیس جمهور افغانستان گفت: «ما پیشتر گفته‌ایم و بسیار تکرار کرده‌ایم که مذاکره‌ای با ایالات متحده نداشته و ما هرگونه خبری در این باره را تکذیب می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت آمریکا در کابل نیز حاضر از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

مقام‌های غربی که خواسته‌اند نامی از آنها برده نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده‌اندکه تلاش‌هایی برای ایجاد تماس با گروه طالبان صورت گرفته اما این تماس‌ها در مراحل اولیه است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایاات متحده، اوایل سال جاری میلادی از گروه طالبان خواسته بود که راه خود از گروه القاعده جدا کنند و با پذیرفتن قانون اساسی افغانستان به جامعه بپیوندند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در ماه جاری میلادی از امکان مذاکره با طالبان تا پایان سال سخن به میان آورده بود.

ماه گذشته، نشریه اشپیگل در گزارشی نوشت آلمان برای گفت‌وگوهای مستقیمِ آمریکا و طالبان در خاک آلمان میانجیگری کرده است.

این در حالی است که نشریه نیویورکر در فوریه نوشته بود آمریکا گفت‌وگوی مستقیم با اعضای ارشد طالبان را آغاز کرده است.

یک روز پیش از سخنان کرزی، شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های طالبان و القاعده را به دو بخش جداگانه تقسیم کرد که به گفته دیپلمات‌ها می‌تواند گامی به سوی به ثمر نشستن مذاکرات با طالبان باشد.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از جدا شدن تحریم‌های طالبان و القاعده اظهار داشت که این اقدام «پیام روشنی به طالبان بود» که آنها دریابند اگر از القاعده جدا شوند و خشونت را کنار بگذارند برای آنها آینده‌ای در افغانستان وجود خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG