لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

«کشته شدن ۵۲ شهروند و پلیس افغان در اثر حملات ناتو در هفته‌های گذشته»


یکی از کودکان کشته شده بر اثر حملات هوایی ناتو- استان هلمند
یکی از کودکان کشته شده بر اثر حملات هوایی ناتو- استان هلمند
به گفته مقامات افغان، عملیات هوایی شنبه شب نیروهای ناتو علیه شبه‌نظامیان، به کشته شدن دستکم ۱۴ شهروند منجر شده است. این مقامات تأکید کرده‌اند که عملیات هوایی ناتو در هفته‌های گذشته در مجموع ۵۲ کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات محلی استان هلمند روز یکشنبه اعلام کرده‌اند که شنبه شب، در پی عملیات هوایی نیروهای ائتلاف علیه طالبان، این نیروها برخی از شهروندان را با شبه نظامیان اشتباه گرفته و با آتش گشودن به روی آن‌ها دستکم ۱۴ شهروند، از جمله تعدادی زن و کودک را کشته و شش تن دیگر را مجروح کرده‌اند.

فرمانداری هلمند، استانی واقع در جنوب افغانستان، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو خانه متعلق به شهروندان این استان از سوی هلیکوپترهای ناتو هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

تیم جیمز، سخنگوی نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ناتو در افغانستان بدون تأیید این خبر، اعلام کرده‌است که گزارش‌هایی مبنی بر کشته‌شدن شهروندان عادی در این عملیات دریافت کرده و افزوده است که روز یکشنبه تیمی متشکل از نیروهای ناتو و افغان برای تحقیق در مورد این واقعه به منطقه رفته‌اند.

وی تأکید کرده است که در گزارش‌های اولیه دریافتی، اخباری مبنی بر آسیب رسیدن به شهروندان معمولی مشاهده نشده است.

علاوه بر عملیات شنبه شب، فرماندار نورستان، استانی در شرق افغانستان نیز روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است که در عملیات هفته گذشته نیروهای ناتو علیه شبه نظامیان طالبان، ۱۸ شهروند و ۲۰ نیروی پلیس در این استان کشته شده‌اند.

فرماندار نورستان تأکید کرده است که به دلیل پناه گرفتن نیروهای طالبان در منازل مسکونی شهروندان این استان، نیروهای ناتو شهروندان عادی را با شبه نظامیان اشتباه گرفته‌اند.

حامد کرزی که بارها از نیروهای ائتلاف درخواست کرده است تا به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به شهروندان از میزان حملات شبانه خود بکاهند، روز شنبه عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان را مأمور کرد تا کنترل حملات شبانه علیه شبه‌نظامیان را شخصا بر عهده بگیرد.

دولت حامد کرزی می‌گوید که حملات شبانه نیروهای ائتلاف بیشترین آسیب را به شهروندان افغانستان می‌رساند و علاوه بر این به شورش مردم افغانستان علیه دولت افغانستان منجر می‌شود.
XS
SM
MD
LG