لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

رامین مهمانپرست: ايران نقشی در مسائل داخلی سوريه ندارد


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.
رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه با رد تحريم های اتحاديه اروپا عليه نيروی قدس سپاه پاسداران گفت که جمهوری اسلامی ايران هيچ نقشی در مسائل داخلی سوريه ندارد.

اين مقام وزارت امور خارجه در بيانيه ای که به رسانه های دولتی ايران داده است، گفته که «دولت و ملت سوريه از رشد و بلوغ سياسی و اجتماعی کافی برخوردار بوده و خودشان توانايی حل مشکلات شان را دارند.»

وی افزوده که «جمهوری اسلامی ايران ضمن احترام به حاکميت کشورها هر گونه نقشی در مسائل داخلی آنها را کذب محض می داند.»

اظهارات رامين مهمانپرست واکنشی به تحريم های تازه اتحاديه اروپا عليه نيروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوايل شهريورماه است.

اين نيرو که مسئوليت عمليات برون مرزی سپاه را بر عهده دارد متهم است که با ارسال اسلحه و تجهيزات فنی برای نيروهای امنيتی و نظامی سوريه در سرکوب مستقيم مخالفان نظام بشار اسد دخالت دارد.

اتحاديه اروپا اوايل تيرماه سال جاری قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و حسين طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ايران، را در ارتباط با کمک به حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان مورد تحريم قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بيانيه روز دوشنبه خود اتهام همکاری در سرکوب معترضان سوری را رد کرده و گفته است: «اتحاديه اروپا در رويکرد خود در تحولات منطقه به معيارهای دوگانه متوسل شده و تلاش می کند افکار عمومی جهانی را از نقض حقوق بشر توسط رژيم های مورد حمايت خود در منطقه منحرف کند.»

تحريم نيروی قدس به اتحاديه اروپا محدود نشده است و نخستين بار مقام‌ های آمريکايی در اوايل خردادماه اعلام کردند که ايران برای کمک به سرکوب معترضان در سوريه، مشاوران و مربيانی به اين کشور فرستاده و تجهيزات پيشرفته ‌ای را نيز در اختيار حکومت سوريه گذاشته که به رديابی مخالفان در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

واشينگتن روز ۱۸ ماه مه، نام قاسم سليمانی و محسن چيذری، دو تن از فرماندهان بلندپايه نيروی قدس را در فهرست تحريم‌های خود قرار داد.

آوارگان سوری نيز که به ترکيه پناه برده بودند در تيرماه سال جاری به خبرنگاران گفتند که نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی با «لباس سياه و ريش» نقش مهمی در سرکوب اعتراضات به حکومت بشار اسد دارند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير از اعتراض های گسترده در کشورهای عربی که به «بهار عربی» مشهور شده است به عنوان «بيداری اسلامی» نام می برند ولی اعتراض های مردم سوريه را ناشی از «دخالت های خارجی» برای سقوط رژيم بشار اسد عنوان می کنند.

تهران و دمشق تنها متحدان منطقه ای يکديگر در خاورميانه به شمار می روند و دو کشور از سياست های همديگر در عرصه های داخلی و خارجی حمايت می کنند.

سرکوب معترضان در سوریه تا کنون بیش از دو هزار کشته برجای گذاشته است و هزاران نفر نیز از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده اند.
XS
SM
MD
LG