لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

موافقت ترکیه با نصب رادار ضدموشکی ناتو در خاک خود


موشک ضدبالیستیک آمریکایی «ارو» (عکس تزئینی است)
موشک ضدبالیستیک آمریکایی «ارو» (عکس تزئینی است)
ترکیه، همسایه شمال غربی ایران، با نصب رادار سامانه ضدموشکی سازمان ناتو در خاک خود موافقت کرد. نخستین هدف نصب این رادار هشدار اولیه «مقابله با تهدید موشکی جمهوری اسلامی ایران» قید شده، نکته‌ای که ترکیه در بیانیه خود به آن اشاره نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرده است که مذاکرات در این زمینه به «مراحل نهایی خود» رسیده، اما به زمان و مکان نصب این رادار اشاره‌ای نکرده است.

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در اجلاسی در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه ضدموشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های بالیستیک ایران به موافقت رسیدند.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای این سازمان با کلیات این توافق‌نامه موافقت کرد،‌ اما در همان زمان تهدید کرد که اگر در آن آشکارا به ایران به عنوان تهدید اشاره شود، با تصویب این طرح مخالفت خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه که روز جمعه منتشر شد بر این تاکید شده است که این رادار ضدموشکی توانایی دفاعی ترکیه و کل ناتو را بالا خواهد برد، اما به نام ایران و تهدید جمهوری اسلامی اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر اواخر تیرماه سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی از سپر دفاع موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.

اما این در حالی بود که مقام‌های نظامی ایران بارها بر بی‌اثر بودن هرگونه سپر دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های ایرانی تأکید کرده‌اند.

بنا بر طرحی که سازمان ناتو برای سامانه ضدموشکی در نظر دارد، سامانه رادارهای ضدموشکی آمریکا که علاوه بر ترکیه قرار است در رومانی و لهستان نیز پیاده شود به سامانه دفاع ضدموشکی اروپا مرتبط خواهد شد.

هدف از این طرح ایجاد سامانه‌ای گسترده برای حفاظت از تمام کشورهای عضو ناتو در برابر حمله با موشک‌های برد متوسط قید شده است.

ترکیه در چند سال اخیر به دلیل روابط اقتصادی گسترده و بسیار نزدیک با ایران در برابر برنامه هسته‌ای تهران موضعی مخالف با آمریکا اتخاذ کرده و بارها تاکید کرده است که به جای تحریم باید به راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای متوسل شد.

با این حال، آن طور که روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید، توافق‌نامه رادار ضدموشکی ناتو در زمانی دارد نهایی می‌شود که ترکیه و ایران بر سر سرکوب اعتراضات مردمی در سوریه با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.

ترکیه اخیرا چند بار از سوریه و بشار اسد به دلیل برخورد خشونت‌بار با مردم این کشور انتقاد شدید کرده و به اسد توصیه کرده است با مردم خود مدارا کند، توصیه‌ای که تاکنون نشنیده گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG