لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

حمله به دراویش در استان فارس با شعار «مرگ بر درویش آمریکایی»


گزارش‌ها حاکی است که روز جمعه در پی حمله لباس‌شخصی‌ها به دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در شهر کِوار شیراز و مداخله نیروهای انتظامی تعدادی از دراویش زخمی و عده‌ای نیز بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

سودابه قائمی، از سخنگویان این سلسله در سوئد، در این خصوص به رادیوفردا گفته است که این درگیری روز جمعه، پیش از ظهر آغاز شده که در جریان آن گروهی لباس‌شخصی منتسب به «بسیج شیراز» با شعار «مرگ بر درویش آمریکایی» به منازل و مغازه‌های دراویش حمله کرده، مغازه‌ها را به آتش کشیده و منازل دراویش را مورد تفتیش قرار داده‌اند.

خانم قائمی به رادیوفردا گفته است که از طریق تماس تلفنی با دراویش کِوار این اطلاعات را دریافت کرده و افزوده است که بر اثر این درگیری و دخالت مسلحانه و تیراندازی هوایی نیروی انتظامی، «تعداد زیادی» از دراویش مجروح شده‌اند.

گفت‌و‌گوی شهرام میریان با یکی از سخنگویان دراویش گنابادی در سوئد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00
لینک مستقیم


وب‌سایت‌های خبری نظیر کلمه و جرس نیز ضمن اعلام این خبر تأکید کرده‌اند که افرادی که حمله به دراویش را آغاز کرده‌بودند نیز اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله کرده‌اند.

به گفته خانم قائمی، در اثر این درگیری‌ها تعداد زیادی از دراویش مجروح و به بیمارستان «نمازی» شیراز منتقل شده‌اند که برخی از این افراد مستقیما از بیمارستان روانه زندان شده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسیده، این درگیری تا ظهر جمعه ادامه داشته و پس از آن نیز فضای امنیتی شدیدی بر شهر کوار حاکم شده و نیروهای یگان ویژه در این شهر مستقر شده‌اند.

به گفته سودابه قائمی، بر اساس اطلاعات به دست آمده تعداد افرادی که حمله به دراویش را آغاز کرده‌اند حدود «سه هزار تن» و تعداد دراویش «۱۵۰ تن» بوده است.

وب‌سایت‌های خبری نظیر کلمه و جرس در همین زمینه از ورود دو اتوبوس از نیروهای بسیجی به شهر کوار خبر داده‌اند.

طی سال‌های اخير فشار بر دراويش گنابادی در ايران افزايش چشمگيری يافته است و حسينيه‌های آنها در برخی از شهرها تخريب شده و شماری از آنها روانه زندان شده‌اند.

بازداشت ۳۰ تن از دراويش گنابادی شهرستان چرمهین اصفهان، دستگیری پنج‌تن از دراویش سروستان استان فارس و محکومیت سه وکیل دراویش گنابادی از جمله مواردی است که تنها در یک ‌سال گذشته روی داده است.

«از چند روز پیش تبلیغات علیه دراویش کوار آغاز شده بود»

سخنگوی دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی می‌گوید که از چند روز پیش از این حمله، تبلیغات علیه دراویش در این شهر آغاز شده بود، و گروهی سعی در برانگیختن اذهان عمومی علیه دراویش کوار داشتند.

وی توضیح داده است: «از پنجم شهریورماه عده‌ای از بسیجیان و طلاب به اسم بسیج شیراز به سمت شهر کوار شیراز می‌آیند و در آن‌جا از طریق پخش سی‌دی و دی‌وی‌دی، با عنوان این‌که دراویش آمریکایی و بدعت‌گذار هستند، تبلیغات وسیع و گسترده‌ای را علیه دراویش نعمت‌الله گنابادی آغاز می‌کنند.»

وب‌سایت جرس، نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیز گزارش کرده‌ است که اعزام نیروهای بسیجی به فرماندهی طلبه جوانی به نام «لوایی» صورت گرفته است.

به گفته خانم قائمی، از مدت‌ها پیش دوربین‌های مدار بسته در مراکز تجمع دراویش نصب شده و کلیه حرکات آن‌ها تحت نظر قرار گرفته بود.

سودابه قائمی تأکید کرده است که از پنج شهریورماه دراویش با مراجعه به نماینده مردم شهر کوار و مقامات قضایی این شهر و همچنین ارسال نامه، خواهان جلوگیری از حمله و ایجاد تشنج در این شهر شده‌ بودند، اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر ارتباط با شهر کوار و دراویش قطع شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت دراویش ساکن کوار در دست نیست.
XS
SM
MD
LG