لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

تجمع اعتراضی دراويش گنابادی در بيدخت در شمال شرقی ايران


 تجمع دراویش گنابادی در مزار سلطانی
تجمع دراویش گنابادی در مزار سلطانی
گزارش‌ها حاکی است که دراويش گنابادی در شهر بيدخت در نزديکی گناباد در شمال شرقی ايران دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. برخی از گزارش‌ها شمار تجمع‌کنندگان را حدود ۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

مصطفی آزمايش، سخنگوی دراويش نعمت اللهی در گفت و گو با راديو فردا در خصوص علت اين تجمع می‌گويد: «تعداد بسيار زيادی از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی از سراسر کشور به بيدخت گناباد رفته‌اند تا به تصميم زينعلی، دادستان دادسرای آن ناحيه در خصوص صدور احضاريه برای دکتر نورعلی تابنده، اعتراض کنند.»

مصطفی آزمايش می‌گويد، شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحيه ۲۳ تهران با نيابت دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گناباد احضاريه نورعلی تابنده را ابلاغ کرده است.

به گزارش وب سايت «مجذوبان نور» پايگاه خبری دراويش گنابادی، نورعلی تابنده روز ۲۴ فروردين ماه به اتهام « معاونت در تهديد عليه بهداشت عمومی از طريق دفن اموات در مزار سلطانی بيدخت»، به دادسرای ناحيه ۲۳ تهران احضار شد.

نورعلی تابنده که از سوی دراويش گنابادی «مجذوب عليشاه» ناميده می‌شود، قطب دراویش نعمت اللهی گنابادی است.

«اعتراض تا دستيابی به خواسته‌ها»

مصطفی آزمايش در ادامه می‌گويد، هم اکنون حدود ۵ هزار نفر از دراويش گنابادی خود را به شهر بيدخت رسانده‌اند و الان «عده زيادی نيز از شهرهای ايران دارند به آنجا می‌روند.»

به گفته وی برخی از دراویش در هتل‌های شهر و برخی دیگر در مزار سلطانی حضور دارند.

مقامات قضايی اعلام کرده‌اند که دراويش گنابادی حق ندارند که ديگر اموات خود را در «مزار سلطانی» و قبرستان بيدخت دفن کنند و مصطفی آزمايش اين اقدام را در چارچوب افزايش فشار بر دورايش گنابادی ارزيابی کرده است.

مصطفی آزمايش دراين زمينه می‌گويد: «الان فشار را مستقيما متوجه سلسله (دراويش گنابادی) کرده‌اند برای اين که ارتباط دراويش با اين ناحيه (بيدخت گناباد) قطع بشود و بدين منظور گفته‌اند ديگر دروايش حق ندارند که در گذشتگان خود را به طور سنتی و بر حسب وصيت ميت در قبرستان بيدخت دفن بکنند و ما اجازه نمی‌دهيم اين کار انجام بدهيد و در صورت اقدام به چنين کاری مورد تعقيب قضايی قرار خواهيد گرفت.»

مصطفی آزمايش در خصوص هدف تجمع‌کنندگان در بيدخت گناباد می‌گويد: «هدف آنها برگزار کردن يک تجمع مسالمت‌آميز براساس قانون اساسی در برابر دادسری آن ناحيه است و تا زمانی که خواسته‌های انها محقق نشود دست از اعتراض و تجمع بر نخواهند برداشت.»

وی می افزايد: «اگر برخورد خشونت‌آميز با آنها صورت بگيرد دراويش در سراسر کشور بيشتر تحريک خواهند شد.»

«مزار سلطانی» در بيدخت گناباد محل دفن چهار تن از اقطاب و بسياری از مشايخ سلسه دراويش گنابادی است.

شبکه بهداشت شهرستان گناباد در اسفند ماه ۱۳۸۷ دفن اموات در مزار سلطانی بيدخت را ممنوع اعلام کرده است و دراويش گنابادی می‌گويند اين تصميم با «فشار و اصرار نهادهای امنيتی» اتخاذ شده است.

بنابر گزارش‌ها تاکنون تعدادی از خانواده‌های متوفيان در اين محل احضار و به زندان محکوم شده‌اند.

طی سال‌های اخير فشار بر دراويش گنابادی در ايران افزايش چشمگيری يافته است و حسينيه‌های آنها در برخی از شهر تخريب شده و شماری از آنها روانه زندان شده‌اند.

در همين زمينه، اواخر بهمن ۱۳۸۴ نيز گروهی از اعضای بسيج در شهر قم پس از چندين روز محاصره حسينه شريعت متعلق به دراويش گنابادی طی درگيری‌های شديد که منجر به بازداشت ۱۲۰۰ تن از دراويش گنابادی و مجروح شده دهها تن ديگر شد، اين حسينيه را به اشغال خود در آوردند و در نهايت اين حسينيه تخريب شد.

در همين حال در آبان سال ۱۳۸۶ حسينيه دراويش گنابادی در شهرستان بروجرد در استان لرستان تخريب شد. نيروهای لباس شخصی بسيج پس از دو روز محاصره طی روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان سرانجام با ضرب و شتم که منجر به مجروح شدن بيش از ۵۰ تن از دراويش و دستگيری بيش از ۷۰۰ تن از آنان حسينه دراويش گنابادی در بروجرد را تصرف کرده، آن را به آتش کشيدند.

یکسال بعد از این نیز حسینیه اين دراويش در تخت فولاد اصفهان توسط نيروهای امنيتی با بولدوزر تخريب شد.
XS
SM
MD
LG