لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

اعتراض کروبی به تخريب حسينيه دراويش گنابادی در بروجرد


مهدی کروبی در نامه ای خطاب به وزير کشور ايران، نسبت به برخوحمله و تخریب حسینیه دراويش گنابادی در شهرستان بروجرد ابراز نگرانی کرده است.
مهدی کروبی در نامه ای خطاب به وزير کشور ايران، نسبت به برخوحمله و تخریب حسینیه دراويش گنابادی در شهرستان بروجرد ابراز نگرانی کرده است.

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رئيس پيشين مجلس ايران، در نامه ای خطاب به مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ايران، نسبت به حمله و تخریب حسینیه دراويش گنابادی در شهرستان بروجرد در استان لرستان ابراز نگرانی کرده است.


آقای کروبی در اين نامه خود تاکيد کرده است که حمله به حسينيه دراويش گنابادی در شهرستان بروجرد، در سحرگاه روز يکشنبه ۲۰ آبان،«به بازداشت عده‌ی زيادی از دراويش و انتقال آنها به خرم‌آباد و نگرانی و اضطراب خانم‌ها و ويران شدن حسينيه منجر شد».


آقای کروبی در نامه خود از آقای پور محمدی پرسيده است که «تخريب حسينيه دراويش در بروجرد و تحريک احساسات کسانی که مکرر وفاداری خود را به جمهوری اسلامی اعلام نموده اند و به يگانگی خداوند اقرار و خود را مسلمان و شيعه می دانند، با چه انگيزه و هدفی صورت می پذيرد و چه کسانی در نهان به تحريک نيروهای مذهبی می‌پردازند؟».


  • «اخيرا در شهرستان بروجرد شاهد ايجاد غائله بين برادران متدين و ساده‌انديش با دراويش آن شهرستان بوديم که به صدمه خوردن و مجروح شدن تعداد زيادی از طرفين و بازداشت عده‌ی زيادی از دراويش و انتقال آنها به خرم‌آباد و نگرانی و اضطراب خانم‌ها و ويران شدن حسينيه منجر شد».
مهدی کروبی

براساس گزارش های رسيده، نيروهای لباس شخصی بسيج پس از دو روز محاصره طی روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان سرانجام با ضرب و شتم که منجر به مجروح شدن بيش از ۵۰ تن از دراويش و دستگيری بيش از ۷۰۰ تن از آنان حسينه دراويش گنابادی در بروجرد را تصرف کرده،آن را به آتش کشيدند.


در ساعت ساعت ۳ و نيم بامداد يک شنبه ۲۰ آبان مهاجمان با استفاده از لودر حسينيه دراويش بروجرد را ويران کردند.


آقای کروبی در نامه خود تاکيد کرده است که او «نسبت به رعايت حقوق اوليه‌ی شهروندان و حفظ امنيت و جان و مال مردم که وظيفه‌ی اوليه همه حکومت‌هاست و در قانون اساسی به رسميت شناخته شده، حساسيت داشته و تذکر» می‌دهد.


آقای کروبی که خود متولد شهرستان اليگودرز ، شهرستانی دیگر از استان لرستان در نزديکی بروجرد، است و همچنين در جريان انتخابات اولين دور مجلس شورای اسلامی از اين شهرستان به مجلس راه یافته است، در نامه خود تصريح می کند که با مسايل موجود در منطقه کاملا آشنايی دارد و خواهان چاره انديشی مسئولان در اين باره شده است.


آقای کروبی تاکيد کرده است:« آيا ورود خودسرانه افراد به حريم قانون و تشخيص جرم و صدور حکم و اجرا توسط افراد غيرمسوول باعث حرج و مرج و ناامنی در کشور نمی‌شود و نبايد با شدت با اين‌گونه اعمال سليقه‌ها برخورد کرد.»


تخریب حسینیه ها


تخريب حسينيه دراويش گنابادی در بروجرد سومين مورد از درگيری نيروهای تندرو با دراويش گنابادی طی ۲۰ ماه گذشته است.


دو ماه قبل از اين نيز مشابه همين درگيری ها در کرج گزارش شد.در آن هنگام نزديک به يک صد تن از نيروهای بسيج کرج طی چند شب متوالی حسينه دراويش گنابادی در کرج را به محاصره در آورده و تهديد کردند که آن را اشغال خواهند کرد.


در همین زمینه، اواخر بهمن ۸۴ نيز گروهی از اعضای بسيج در شهر قم پس از چندين روز محاصره حسينه شريعت متعلق به دراويش گنابادی طی درگيری های شديد که منجر به بازداشت ۱۲۰۰ تن از دراويش گنابادی و مجروح شده ده ها تن ديگر شد،اين حسينيه را به اشغال خود در آوردند.


آقای کروبی در آن زمان نيز در نامه ای که خطاب به مراجع تقليد که در دوم اسفند ۸۴ از سوی خبرگزاری ايسنا نيز انتشار يافت از حمله به حسينيه دراويش در قم ابراز نگرانی کرده بود.


XS
SM
MD
LG