لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

تنش در بروجرد بدنبال درگيری دراويش و بسيجیان


بروجرد روز شنبه صحنه ناآرامی بوده است.
بروجرد روز شنبه صحنه ناآرامی بوده است.

بدنبال درگيری ميان دراويش گنابادی و افرادی که گفته می شود وابسته به بسيج يکی از مساجد شهر بروجرد بوده اند دهها نفر زخمی شده و تعداد نامعلومی نيز بازداشت شدند.


خبرگزاری های وابسته به جمهوری اسلامی گزارش داده اند که درگيری ها به اين دليل رخ داد، که هواداران يکی از فرقه های صوفيان، شنبه شب به مسجد النبی در بروجرد حمله کردند.


به نوشته همين خبرگزاری ها، اين حمله و درگيری به زخمی شدن چند تن از نمازگزاران و گروگان گرفتن شش نفر از بسيجيان شهر انجاميد و در پی آن برخی از شهروندان بروجردی تحصنی اعتراض آميز انجام دادند.


اما مصطفی آزمايش، نماينده دراويش گنابادی در خارج از ايران در گفت و گو با راديو فردا، خبر حمله به مسجدالنبی را رد می کند و می گويد: گروهی از بسيجيان بروجرد از قبل برای حمله به حسينيه درويش ها آماده شده بودند.


سايت های خبری وابسته به دراويش نيز در اين زمينه گزارش کرده اند که «روز شنبه، ۱۹ آبان ماه، مقارن ساعت هشت شب، عده ای اخلالگر حسينيه دراويش گنابادی در بروجرد را به محاصره در آوردند که نيروهای انتظامی با اطلاع دراويش و به درخواست آنان در صحنه حاضر شدند و ظاهراَ از تهاجم اين افراد به حسينيه جلوگيری نمودند.»


اين گزارش ها می افزايد: «در اين فاصله دراويش به تمامی مسئولين مربوطه اين موضوع را اطلاع داده اند، اما متاسفانه در ساعت ۱۲ شب نيروهای انتظامی منطقه را ترک نموده و مهاجمين به حسينيه حمله می نمايند و بعد از سه ساعت درگيری و پرتاب گاز اشک آور از سوی آنان، حسينيه را به تصرف در آورده، به آتش کشيده و با بولدوزر تخريب و با خاک يکسان می نمايند.»


دراويش گنابادی اعلام کرده اند که «تاکنون بيش از۵۰۰ نفر از دراويش توسط نيروهای نظامی بازداشت و زندانی شده اند. تعداد ۱۰۰ نفر از آنان نيز مجروح و به بيمارستان منتقل که حال برخی از آنها وخيم گزارش شده است.»


در همین حال معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد نيز به خبرگزاری مهر گفته است که « حادثه بروجرد ۸۰ نفر مجروح در پی داشت که عمدتا سرپايی بودند.»


محمد علی توحيدی با اشاره به اينکه ۱۸۰ نفر در اين درگيری ها دستگير شده اند تاييد کرد که بخشی از خانقاه مربوط به دراويش تخريب شده است.


در بهمن ماه سال ۸۴ نیز در جريان تخريب حسينيه شريعت در قم توسط شهرداری که با همراهی نيروهای امنيتی صورت گرفت، بسياری از دروايش گنابادی که به اين اقدام معترض بودند بازداشت شدند و برای ۵۴ نفر از آنها در دادگاه پرونده ای تحت عنوان اخلال در نظم عمومی تشکيل شد.


در جريان رسيدگی به اين پرونده ها احکامی از جمله زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای دروايش متهم صادر شد و آنها موظف شدند تا به مدت دو سال خود را به اداره اطلاعات معرفی کنند.


در زمان رسيدگی قضايی به اين موضوع، دو نفر از وکلای دراويش نيز به پنج سال محروميت از شغل وکالت محکوم شدند.


XS
SM
MD
LG