لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

بانک مرکزی: بدهی پنج میلیارد دلاری هند به ایران تسویه شد


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
رئیس کل بانک مرکزی ایران از تسویه کلیه بدهی نفتی پنج میلیاردی هند به ایران خبرداده و در عین حال تأکید کرده است که به دلیل تداوم صادرات نفت ایران به هند، این کشور همواره به جمهوری اسلامی بدهی نفتی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، محمود بهمنی روز یکشنبه با اشاره به تسویه کل بدهی نفتی هند به ایران گفت: «هر چند پنج میلیارد دلار طلب نفتی از هند وصول شد، اما به دلیل فروش مجدد نفت، این کشور بدهی نفتی به ایران دارد و همواره ایران ته مانده حسابی در این کشور خوهد داشت.»

آقای بهمنی همچنین خاطر نشان کرد که علیرغم تمایل طرف هندی برای بازپرداخت بدهی‌های خود از طریق معاملات تهاتری یا پایاپای، ایران با این نوع تسویه حساب موافقت نکرد.

این در حالی است که آقای بهمنی خود اواخر مرداد ماه ضمن اعلام وصول دو سوم مطالبات نفتی ایران از هند، سخن از امکان تسویه مابقی بدهی هند به ایران از طریق دریافت طلا به جای ارز سخن به میان آورده و گفته بود در صورت نیاز، انجام این نوع معامله در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی اما روز یکشنبه در این خصوص گفت که «ایران تا کنون برای دریافت طلب‌های نفتی خود از هند معامله تهاتری نداشته است، اما اگر این کار صورت گیرد، در خصوص کالاهای باکیفیت و مورد نیاز ایران خواهد بود.»

شرکت‌های پالایشی هند به خاطر فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در زمینه پرداخت ارز به ایران با مشکل روبه‌رو هستند و در پی بحرانی که از ماه دسامبر آغاز شد بدهی این شرکت‌ها به ایران به پنج میلیارد دلار بالغ شده بود.

علیرغم این مشکلات وزیر دارایی هند اواخر مرداد ماه اعلام کرد که کشورش توانسته مسئله پرداخت بدهی واردات نفت خود از ایران را حل کند.

اگرچه این مقام هندی شیوه پرداخت این بدهی‌ها را «محرمانه» خوانده بود، کمپانی‌های هندی اعلام کرده‌اند که پرداخت‌های خود به ایران را از طریق «حالک بانکاسی» (بانک خلق) ترکیه انجام داده‌اند.

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از دی‌ماه سال گذشته، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

پیش از این، دشواری‌هایی که بر سر پرداخت این بدهی‌ها به ایران به‌ وجود آمد باعث توقف بخشی از صادرات نفت از ایران به هند نیز شد و عربستان سعودی اعلام کرد که حاضر است در صورت قطع صادرات ایران، کمبود نفتی هند را تا حدی تأمین کند.

هند پس از چین دومین واردکننده عمده نفت از ایران است و در حدود ۱۲ درصد از نیازهای نفتی خود را از ایران خریداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG