لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

شرکت ملی نفت ایران: مشکل پرداخت پول هند حل شد


در حالی که تهران و دهلی نو در ماه‌های اخیر با معضل انتقال پول فروش نفت مواجه‌ بوده‌اند، شرکت ملی نفت ایران از حل و فصل این مشکل خبر داد و گفت صادرات نفت به هند ادامه می‌یابد.

احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت روز یکشنبه با بیان این که بخشی از بدهی ارزی هند این هفته تسویه می‌شود، گفت: «با رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده‌ای که میان ایران و هند صورت گرفت، دو طرف توافق کردند پرداخت این بدهی هر چه زودتر انجام شود.»

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: «در روزهای آینده بخشی از این بدهی تسویه و بقیه آن نیز به تدریج از سوی مشتریان هندی نفت ایران پرداخت خواهد شد.»

از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، بانک مرکزی هند، تحت فشار آمریکا، ارائه تسهیلات برای انتقال پول خرید نفت به ایران را متوقف کرد و از آن پس شرکت‌های نفتی هند و ایران با مشکل روبرو شده‌اند.

ایران با ۴۰۰ صادرات هزار بشکه نفت خام در روز به هند، تاکنون دومین تامین‌کننده نفت این کشور بوده است.

شرکت‌های پالایش و پتروشیمی منگالور، بی پی سی ال، آی او سی، اچ پی سی ال و اسار از خردیداران نفت خام ایران هستند.

تهران ماه گذشته میلادی به دهلی‌نو هشدار داد اگر مشکل پرداخت پول را حل نکند از روز دوشنبه یکم ماه اوت دیگر به این کشور صادرات نخواهد داشت.

در همین حال محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز روز یکشنبه درباره پرداخت بدهی‌های هند به ایران که گفته رئیس بانک مرکزی بالغ بر ۵ میلیارد دلار می‌شود، گفت: «روز دوشنبه با آغاز فعالیت کاری بانک‌های بین‌المللی مبلغ واریزی هندی‌ها به حساب‌های اعلام شده به آنها، مشخص خواهد شد.»

گرچه مدیران شرکت ملی نفت ایران نگفته‌اند که هند از چه طریق بدهی‌های خود به ایران را پرداخت می‌کند با این حال جیپال ردی، وزیر نفت هند به تازگی گفته بود که انتظار می‌رود این کشور از طریق ترکیه پول نفت را به ایران بدهد.

روز جمعه گزارشی منتشر شد که حاکی از آن بود شرکت پالایشگاهی دولتی مانگلور و شرکت ام آر. پی. ال، دو مشتری اصلی ایران، بخشی کوچکی از بدهی‌های خود را به صورت یورو از طریق «حالک بانک» ترکیه واریز کرده‌اند.

به تازگی یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که واشینگتن هم به دنبال راه‌حلی برای حل مشکل خرید نفت هند از ایران است.

همین خبرگزاری گزارش داده بود شماری از شرکت‌های هندی، برای جبران کمبود نفت خود به شرکت آرامکوی عربستان سفارش داده‌اند.

بانک مرکزى هند در دى ماه سال گذشته خورشیدى انجام هر گونه داد و ستد با ایران و از جمله خرید نفت از طریق «اتحادیه پایاپاى آسیایى» را ممنوع اعلام کرد.

به دنبال این اقدام دو کشور به دنبال یافتن راه‌حلى جایگزین براى پرداخت بهاى نفت صادراتى ایران بر آمده و از جمله به استفاده از بانک تجارى ایران و اروپا، مستقر در آلمان، روى آوردند.

بانک مرکزى آلمان نیز در ابتداى سال جارى میلادى با انتقال پول نفت صادراتى ایران از طریق بانک تجارى ایران و اروپا موافقت کرده بود، اما این بانک نیز به تازگى در فهرست ۱۰۰ شرکت تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته و بدین ترتیب امکان انتقال پول نفت ایران از طریق این بانک نیز از بین رفت.
XS
SM
MD
LG