لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

پیشنهاد عربستان برای تأمین نیاز نفتی هند در صورت قطع صادرات ایران


در حالی که خبرگزاری مهر می‌نویسد که از مرداد ماه سال‌جاری صادرات نفت به هند به طور متوسط روزانه ۹۰ هزار بشکه کاهش یافته، عربستان می‌گوید که حاضر است سه میلیون بشکه نفت خام اضافه به هند ارسال کند، تا در صورت قطع صادرات ایران، کمبود نفتی هند تا حدی تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری «پرس تراست» هند به نقل از مقامات رسمی این کشور و بدون ذکر نام گزارش کرده است که شرکت نفتی آرامکو عربستان، با ارسال سه میلیون بشکه نفت خام برای سه پالایشگاه هند موافت کرده و یک پالایشگاه دیگر هندی نیز در حال حاضر با مسئولان سعودی در حال مذاکره برای عقد قراردادی برای دریافت یک‌میلیون بشکه نفت است.

از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، بانک مرکزی هند، تحت فشار آمریکا، ارائه تسهیلات برای انتقال پول خرید نفت به ایران را متوقف کرد و از آن پس شرکت‌های نفتی هند و ایران برای پرداخت پول نفت صادراتی ایران با مشکل روبرو شده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری مهر روز چهارشنبه گزارش کرده‌ که از مرداد ماه، صادرات نفت خام ایران به هند به طور متوسط روزانه ۹۰ هزار بشکه کاهش یافته، اما این کاهش «موقتی» است.

مهر دلیل این کاهش صادرات را «وجود یک مشکل فنی در پایانه‌های نفتی هند و مشکلاتی در حسابرسی مربوط به ۴۵ روز قبل» گزارش کرده‌ است.

این خبرگزاری به نقل از «مسئولان وزارت نفت» آورده‌اند که مذاکرات دو کشور برای پرداخت بدهی‌های نفتی، «منجر به توافق‌های کلی شده است».

تحلیل بهمن آقایی دیبا، کارشناس حقوق بین‌الملل را در این زمینه بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم


چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران برای ماه آینده میلادی (اوت) برنامه‌ای برای فروش نفت به پنج شرکت هندی ندارد که به دنبال آن وزیر نفت هند نیز تأکید کرد که در صورت توقف صادرات نفت ایران به هند، «هیچ کمبود و مسئله‌ای رخ نخواهد داد».

جیپال ردی در عین تأکید بر این‌که هنوز نامه رسمی مبنی بر قطع صادرات ایران به هند در ماه اوت دریافت نشده، گفت که در صورت قطع واردات نفت از ایران، هند برنامه‌های جایگزینی نظیر واردات نفت از عربستان سعودی، کویت، عراق و کشورهای آمریکای لاتین در دستور کار خود دارد.

به گفته محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت ایران هنوز در مورد قطع صادرات نفت به هند تصمیم نهایی نگرفته است.

با این‌حال آقای قمصری ۳۱ تیرماه تأکید کرده بود که اگر تا چند روز آینده مشکل انتقال پول نفت ایران برطرف نشود، تصمیم نهایی درباره قطع و یا ادامه صادرات نفت به هند گرفته می‌شود.

این در حالی است که حال خبرگزاری مهر گزارش کرده‌ است که پیش‌بینی می‌شود از ماه آینده میلادی روند صادرات نفت به هند «به حالت عادی بازگردد» و تأکید کرده است که مشکلات دو کشور «در حال مرتفع شدن است».

به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران و دولت هند، در حال حاضر این کشور در ازای صادرات نفت از ایران بیش از «پنج میلیارد دلار» به دولت ایران مقروض است.

ایران پس از چین بیشترین صادرات نفت خود را به هند صورت می‌دهد و میزان صادرات ایران به هند، ۲۰ درصد از کل صادرات نفتی ایران را شامل می‌شود.

در مجموع ارزش صادرات سالانه نفتی ایران به هند به «۱۲ میلیارد دلار» می‌رسد. ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هند ارسال و حدود ۱۲ درصد از نیاز نفتی هند را تأمین می‌کند.
XS
SM
MD
LG