لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

بلر خواستار تغییر رژیم در تهران و دمشق شد


تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا، خواستار تغيير رژيم در ايران و سوريه شد.

آقای بلر که در حال حاضر فرستاده گروه صلح خاورميانه است در مصاحبه ای با روزنامه تایمز به مناسبت ۱۱ سپتامبر هشدار داد اگر ايران به سلاح هسته ای دست يابد، ثبات خاورميانه شديدا متزلزل می شود.

نخست وزير سابق بريتانيا بهمن ماه سال گذشته از سياست های باراک اوباما در قبال فعاليت های اتمی ايران انتقاد کرد و گفت رييس جمهوری آمريکا در برابر ايران «نرمش بيش از حد» نشان می دهد.

آمريکا و غرب فعاليت های هسته ای ايران را تلاشی مخفيانه برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل در چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

تونی بلر از حامیان اصلی آمریکا در زمان حمله به عراق و افغانستان گفت «تغییر رژیم در ایران مرا بطور چشمگیری در مورد وضعیت خاورمیانه خوشبین می کند.»

وی ایران را متهم کرد که به گروه های تروریستی کمک می کند.

تونی بلر افزود یکی از مشکلات اصلی در عراق و افغانستان، دخالت های ایران است.

برخی از فرماندهان نظامی آمریکا پیشتر ایران را متهم به دخالت در امور افغانستان و عراق کرده بودند. تهران همواره این اتهامات را بی پایه خوانده و هدف این کشور را کمک به همسایگان دانسته است.

آقای بلر گفت که وی خواستار اقدام نظامی علیه ایران نیست.

وی در مورد سوریه گفت سوریه بدون اسد وضعیت بهتری خواهد داشت. بشار اسد نشان داده قادر نیست دست به اصلاحات بزند.

وی همچنین در این مصاحبه افزود راهی طولانی برای شکست دادن «تروریسم اسلام رادیکال» در پیش است، و تهدید، عمیقتر و بزرگتر از آن است که ما فکر می کنم.

آقای بلر همچنین در مورد افراطیون اسلام‌گرا که فرهنگ ها و مذاهب را در جنگ با یکدیگر می دانند گفت افراطیون گروه کوچکی را تشکیل می دهند ولی گروهی از مردم که بخشی از روایت آنها را باور می کنند، به طرز نگران کننده ای زیاد است.

وی افزود برای شکست این جنبش، باید ایدئولوژی آنها را تضعیف کرد.

سخنان آقای بلر در حالی بیان می شود که پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا القاعده را نزدیک به شکست کامل دانسته بود.

XS
SM
MD
LG