لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

کامرون خواستار افزايش فشارها بر ايران شد


بسیاری از کشورهای غربی با استناد به سخنان احمدی نژاد، ایران را کشوری «خطرناک» توصیف می کنند.
بسیاری از کشورهای غربی با استناد به سخنان احمدی نژاد، ایران را کشوری «خطرناک» توصیف می کنند.

ديويد کامرون، رهبر حزب محافظه کاربریتانیا، ضمن تاکيد بر ضرورت شدت گرفتن فشارهای سياسی بر ايران، احتمال حمله نظامی به اين کشور را رد نکرده است.


وی که به اسراييل سفر کرده است، درمصاحبه هايی در این کشور تاکید کرده که خواهان شدت گرفتن فشارهای سیاسی برجمهوری اسلامی ایران به خاطر پیگیری فعالیت های هسته ای ایران است.

ديويد کامرون که نامزد احراز پست نخست وزيری بريتانيا است، در عين حال، احتمال حمله نظامی به ايران را نيز رد نکرده است.


وی همانند خانم سگولن رویال، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که اخیرا از اسرايیل دیدار کرده اند، برای آشنايی از نزدیک با معضلات مناسبات اسرايیل و فلسطینی ها به اسرايیل سفر کرده و با بلندپایگان این کشور دیدار کرده است.

ديويد کامرون همچنين در مصاحبه مشروحی که روز جمعه در روزنامه اسرايیلی هاآرتص منتشر شده، احتمال عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی را رد نمی کند.

وی دراین مصاحبه می گوید: «هر چند خواهان اقدامات نظامی نیستم و اصولا درست نیست که به این پرسش پاسخ صریحی داده شود، اما در صحنه بین المللی هیچ گزینه ای را نباید حذف کرد.»

آقای کامرون می گوید در مذاکراتش با اهود اولمرت، نخست وزیر اسرايیل و بنيامين نتانياهو، رهبر اپوزیسیون اسراييل، که مساله فعالیت های هسته ای ایران را پیگیری می کند، به این تفاهم رسیده است که در حال حاضر باید فشارها بر جمهوری اسلامی چنان سنگین شود که رهبران ایران طرح های هسته ای خود را به کناری نهند.

دیوید کامرون در وبلاگ شخصی خود در اینترنت نیز نوشته است: «اگر جمهوری اسلامی ایران در صدد رسیدن به جنگ افزار هسته ای است، اظهارات ريیس جمهوری آن، محمود احمدی نژاد، نمی تواند برای اسرايیل جای آرامشی باقی بگذارد.»

کامرون از دادن پاسخ به این پرسش که آیا اسرايیل را در صورت عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی نکوهش می کند، طفره می رود.

علی رغم دیدگاه های قاطعانه او علیه طرح های هسته ای جمهوری اسلامی و سازمان حماس، دیوید کامرون، در نبرد 34 روزه تابستان بین اسرايیل و گروه حزب الله لبنان، از اسرايیل انتقادهای شدیدی به عمل آورد، هر چند که خود را دوستدار حقیقی اسرايیل و موجودیت آن توصیف می کند.

اعضای هیئت همراه دیوید کامرون در این سفر می گویند نظرسنجی ها در بریتانیا بخت کامرون 40 ساله را برای جانشینی تونی بلیر « بسیار زیاد» برآورد کرده است.

همراهان او می گویند به همان میزان که تونی بلر و حزب کارگر انگلیس به دلیل جنگ عراق و پاره ای ماجراهای داخلی در انگلستان، موقعیت خود را از دست می دهند، دیوید کامرون و حزب محافظه کار بیشتر قدرت می گیرند.

او همانند نسل جدید سیاستمداران اروپايی، دیدگاه های مخالف آمریکا دارد و نزدیکی زیاده از حد بریتانیا به آمریکا را برنمی تابد.


دیوید کامرون دیدار دو روزه خود از اسرايیل را روز جمعه در حالی با ملاقات با محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطینی، به پایان می برد که از هرگونه تماس با رهبران سازمان اسلامگرای حماس، که در دولت فلسطینی نیز نقش مهمی دارند، خودداری کرد.


XS
SM
MD
LG