لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

محدوديت اروپا در اعمال تحريم عليه ايران


دامنه تحریم هایی که اتحادیه اروپا می خواهد علیه ایران اعمال کند، نامحدود نیست
دامنه تحریم هایی که اتحادیه اروپا می خواهد علیه ایران اعمال کند، نامحدود نیست

يک دستيار خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز پنج شنبه اول مارس گفت که دامنه تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران، محدوديت هايی هم خواهد داشت.


آناليسا گيانلا نماينده شخصی آقای سولانا در امر منع گسترش تسليحات هسته ای و جنگ افزارهای کشتار جمعی، به يکی از کميته های پارلمان اروپا گفت که تحريم های اتحاديه اروپا هم اکنون هم از آنچه در شورای امنيت تصويب شده، فراتر رفته است.


خانم گيانلا گفت کشورهای عضو اتحاديه اروپا، تحريم ها عليه ايران را با دقت اعمال خواهند کرد و اگر تهران با تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم موافقت نکند، تحريم ها را سختگيرانه تر هم خواهند کرد.


با اين حال خانم گيانلا افزود: «اما نمی توان انتظار داشت که کشورهای عضو اتحاديه اروپا ارتباط خود را با ايران در زمينه هايی که ربطی به گسترش تسليحات هسته ای يا برنامه هسته ای و برنامه موشکی ندارد قطع کنند.»


آناليسا گيانلا می گوید کشورهای عضو اتحاديه اروپا، تحريم ها عليه ايران را با دقت اعمال خواهند کرد و اگر تهران با تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم موافقت نکند، تحريم ها را سختگيرانه تر هم خواهند کرد

او افزود: «تعدادی از کشورهای اتحاديه اروپا از نظر تجاری منافع اقتصادی گسترده با ايران دارند و برای این کشورها ممکن نيست که بتوانند از امروز به فردا، همه ارتباط ها را قطع کنند. در چنین صورتی، پيامدهای بسيار منفی دامنگير اقتصاد ما نیز خواهد شد.»


خانم گيانلا همچنين گفت که يک گروه کاری اتحاديه اروپا در اين ماه امکان اضافه کردن تعدادی از افراد و موارد مختلف ديگر به فهرست موارد مشمول تحريم را بررسی می کند.


او افزود به اعتقاد وی واشنگتن به رغم آرايش نظامی در منطقه خليج فارس، خود را به يافتن يک راه حل ديپلماتيک برای بحران کنونی متعهد می داند.


خانم گيانلا اما افزود: «شايد آنها فکر می کنند بهتر است قدرت خود را نشان دهند. شايد فکر می کنند در کنار فشارهای شورای امنيت سازمان ملل متحد، بهتر است که توانايی نظامی خود را هم نشان دهند.»


«تمايل ايران به بازگشت به مذاکرات»


منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج شنبه در مادريد گفت که هر راه حلی برای بحران کنونی بايد «حق ايران در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای» را محترم بشمارد.


آقای متکی که به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت افزود «برخوردهای دوگانه» با برنامه هسته ای کشورهای مختلف، عادلانه نيست.


او همچنين گفت: «ما بايد بتوانيم به ميز مذاکرات بازگرديم تا بتوانيم استدالال های خود را به مردم و به رسانه ها ارايه کنيم.»


در همين حال فيليپه دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنج شنبه پس از ديدار با همتای چينی خود در پکن به خبرنگاران گفت: «فرانسه و چين بر سر متحد ماندن در صدور قطعنامه دوم شورای امنيت عليه برنامه هسته ای ايران به توافق رسيدند.»


وی افزود: «نکته کليدی برای ما، وحدت جامعه جهانی است و به واسطه اين اتحاد، ايران بايد به صورت استراتژيک انتخاب کند؛ يا منزوی شود و يا اينکه فعاليت غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.»


XS
SM
MD
LG