لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

ایران، موضوع بحث نشست آینده شورای حکام


نشست بعدی شورای حکام روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
نشست بعدی شورای حکام روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

در نشست روز دوشنبه هفته آينده شورای حکام آژانس بين المللی انرژی هسته ای، برنامه هسته ای ايران و خوددرای ايران از اجرای قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل به بحث گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، در اين نشست که از جلسات ادواری شورای حکام محسوب می شود، تصميم تازه دولت کره شمالی برای «خلع سلاح اتمی» نيز، يکی ديگر از محورهای گفت و گوهای نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام خواهد بود.

بنا به اين گزارش ها، گزارش اخير محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ايران، در نشست روز دوشنبه شورای حکام، بررسی خواهد شد.

در اين گزارش که روز ۲۳ فوريه برای شورای امنيت فرستاده شده، آمده است که ايران نه تنها حاضر نشده که به خواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی اورانيوم تن دهد، بلکه بعد از صدور قطعنامه، به فعاليت های خود در اين زمينه شتاب نيز بخشيده است.

بنا به اين گزارش به دليل آنچه «عدم همکاری تهران» توصيف شده، آژانس نتوانسته است در روند نظارت بر برنامه هسته ای ايران، هيچ پيشرفتی داشته باشد.

به گفته ديپلمات ها در وين، آژانس بين المللی انرژی هسته ای، گزارش ديگری نيز به شورای امنيت خواهد فرستاد و عملکرد اين آژانس در قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت را به اطلاع اعضای اين شورا خواهد رساند.

همزمان گروه معروف به ۱+۵ (اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان)، مذاکرات خود برای تدوين قطنامه ديگری درباره برنامه هسته ای ايران را آغاز کرده اند.

بحران اتمی کره شمالی

همچنين در اين نشست، محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، تحولات تازه در جريان رسيدگی به پرونده هسته ای کره شمالی را به اعضای شورای حکام گزارش خواهد کرد.

بنا به آخرين اطلاعيه دولت کره شمالی، اين کشور به بازرسان آژانس اجازه خواهد داد تا به تاسيسات هسته ای کره شمالی بازگردند و از آنها بازديد کنند.

به گفته ديپلمات های اروپايی، سفر آقای البرادعی به کره شمالی، برای تاييد سطح همکاری های اين کشور با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، «بسيار مهم» خواهد بود.


بنا به قوانين، آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد متولی اجرای پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای در سازمان ملل متحد، بايد ازسرگيری بازرسی ها از تاسيسات هسته ای کره شمالی را تاييد کند.

انتظار می رود که رای گيری برای تاييد از سرگيری بازرسی ها از تاسيسات هسته ای کره شمالی، بعد از بازگشت آقای البرادعی از کره شمالی انجام شود.

در دسامبر سال ۲۰۰۲ ميلادی، دولت کره شمالی بعد از اينکه اعلام کرد برنامه ساخت سلاح هسته ای را دنبال می کند، از پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شد و بازرسان آژانس را نيز از کشور اخراج کرد.

در ما اکتبر سال ۲۰۰۶ ميلادی، کره شمالی اعلام کرد که يک آزمايش تسليحات هسته ای را با موفقيت انجام داده است.

بنا به توافقی که در روز ۱۳ فوريه بين کره شمالی و پنج کشور چين، آمريکا، روسيه، کره جنوبی و بريتانيا به دست آمد، اين کشور پذيرفت که در ازای کمک های گسترده، از برنامه ساخت سلاح هسته ای دست بردارد.


XS
SM
MD
LG