لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

خاتمی و نوری: عدم برگزاری انتخابات آزاد باعث فساد گسترده در حکومت شده است


محمد خاتمی (راست) و عبدالله نوری.
محمد خاتمی (راست) و عبدالله نوری.
سيد محمد خاتمی و عبدالله نوری، از رهبران اصلاح طلبان، در ديدار با يکديگر خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ايران، آزادی زندانيان سياسی و رسانه های مستقل شده و اعلام کردند که عدم برگزاری انتخابات آزاد باعث ايجاد فساد گسترده در حکومت شده است.

در ديدار رييس جمهور پيشين و وزير کشور سابق ايران درباره وضعيت سياسی ايران در آستانه انتخابات مجلس نهم بحث و تبادل نظر صورت گرفت و اين دو رهبر اصلاح طلب، «راهکارهای خروج حاکميت از بحران مشروعيتی که در آن گرفتار است» را بررسی کردند.

به گزارش منابع خبری ايران، در اين ديدار اعلام شد که «حاکميت موظف است شرايط را برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه آماده کند» و «انتخابات آزاد بايد بدون دخالت نهادهای امنيتی و نظامی و همچنين بدون دخالت و تاثيرگذاری مجريان و ناظران در نتيجه انتخابات شکل بگيرد.»

در ديدار محمد خاتمی و عبدالله نوری اين موضوع مورد تاکيد قرار گرفت که «عدم برگزاری انتخابات آزاد، عدم نظارت مستقيم و موثر مردم و نيز عدم حضور مطبوعات و رسانه های آزاد و مستقل باعث ايجاد فساد گسترده در ارکان حکومت شده که نمونه هايی از آن برای مردم هويدا گرديده است.»

محمد خاتمی پيش از اين نيز در سخنرانی های مختلف به انتقاد از وضعيت موجود سياسی در ايران پرداخته و برای حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی شرايطی را مطرح کرده بود.

وی خواستار آزادی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از حصر خانگی، آزادی زندانيان سياسی، تحقق شرايط انتخابات آزاد و سالم و آزادی مطبوعات شده بود.

شخصيت ها و رسانه های وابسته به اصولگرايان جمهوری اسلامی ايران با رد شرايط آقای خاتمی اعلام کرده اند که نيازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نيست.

در ديدار محمد خاتمی و عبدالله نوری بار ديگر بر «سو مديريت و فساد گسترده در حوزه های مختلف سياسی، اقتصادی، فرهنگی و بين المللی» تاکيد شده و از «تصميم گيرندگان اصلی نظام» خواسته شده است تا در «جهت کوتاه شدن ديوار بی اعتمادی ميان اکثريت مردم با حکومت»، «فضای امنيتی و اطلاعاتی برچيده شود.»

به گفته اين دو رهبر اصلاح طلب، «بازگرداندن اعتماد افکار عمومی و مشروعيت آسيب ديده نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی که نخستين رای گيری در نظام جمهوری اسلامی پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری سال ۸۸ است، قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود.

در حالی که حضور اصلاح طلبان و مخالفان دولت در انتخابات در هاله ای از ابهام فرو رفته است، اصولگرايان نيز دچار شکاف جدی برای ارائه فهرست واحد انتخاباتی شده اند.

ديدار محمد خاتمی و عبدالله نوری با واکنش رسانه های وابسته به اصولگرايان روبرو شده است و روزنامه های «کيهان» و «رسالت» به شدت اين دو رهبر اصلاح طلب را مورد حمله قرار داده اند.

روزنامه رسالت نوشته است که «سر دادن شعار انتخابات آزاد به معنی آن است که تاکنون انتخابات آزادی در کشور برگزار نشده است، و مسئولان اصلاح‌طلب که خود در دوره‌های گوناگون با همين ساز و کار انتخاباتی به قدرت رسيده ‌اند حالا اين روند را انکار و تکذيب می‌کنند.»

روزنامه کيهان، ديدار آقای خاتمی را «ملاقات پنهان با عبدالله نوری، تحت فشار افراطيون» توصيف کرده و گفته است: «در ديدار خاتمی با نوری، از آشوبگری جريان وابسته به اسرائيل و آمريکا در سوريه حمايت و از جمهوری اسلامی خواسته شده از حمايت خود نسبت به حاکميت دمشق دست بردارد.»

عبدالله نوری و محمد خاتمی در ديدار خود خواستار آن شده اند که حکومت جمهوری اسلامی ايران از «حمايت و پشتيبانی نسبت به حکومت مستبد، ديکتاتور و سرکوبگر بشار اسد در سوريه دست بردارد.»
XS
SM
MD
LG