لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

اف‌بی‌آی: مراقب جاسوسی‌های سایبری احتمالی چین و ایران هستیم


رابرت مولر، رئیس اف بی آی
رابرت مولر، رئیس اف بی آی
پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، با تأکید بر اولویت مبارزه با تهدید‌های سایبری علیه دولت ایالات متحده، می‌گوید سازمان اف‌بی‌آی در مقابل قابلیت‌های چین، روسیه و «احتمالا» ایران در زمینه حملات اینترنتی در حال آماده‌باش قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت مولر، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف‌ بی‌آی، روز پنج‌شنبه در حضور کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، «جاسوسی در عرصه مجازی» را یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تهدیدهای پیش روی آمریکا توصیف کرد.

وی توضیح داد که کشورهایی نظیر روسیه، چین و «احتمالا» ایران، از لحاظ حملات سایبری دارای قابلیت‌هایی هستند و به همین دلیل اف‌بی‌آی در مقابل آن‌ها در حال آماده‌باش قرار دارد.

آقای مولر خاطرنشان کرد: «در حال حاضر و در سال‌های آتی، پرداختن به تهدید‌های سایبری در زمره بالاترین اولویت‌های اف‌بی‌آی قرار خواهد داشت.»

به گفته رئیس اف‌بی‌آی، «ارتش»، «ادارات دولتی»، «بخش‌های مالی و مخابراتی» و «دیگر زیرساخت‌های حیاتی» ایالات متحده در معرض آسیب‌های ناشی از حملات اینترنتی قرار گرفته‌اند.

در شهریورماه امسال شرکت گوگل اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر حمله به کاربران گوگل دریافت کرده است و افزود کسانی که هدف حمله قرار گرفته بودند «عمدتا در ایران» بوده‌اند. ایران در مظان اتهام قرار دارد که این حمله سایبری را ترتیب داده است.

در همین زمینه حیدر مصلحی در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ خود تصریح کرده بود که وزارت اطلاعات ایران توانسته است پس از ناآرامی‌های انتخابات ۱۳۸۸ به جی‌میل‌های کاربران ایران دسترسی پیدا کند.

رابرت مولر روز پنج‌شنبه همچنین به طور ویژه بر قابلیت‌های چین در جاسوسی سایبری تأکید کرد و توضیح داد که اف‌بی‌‌آی در جریان تحقیقات و بررسی‌های خود از سال ۲۰۰۶ تاکنون، به موارد متعددی برخورده‌ است که نشان‌دهنده دست‌ داشتن افرادی مرتبط با چین در جاسوسی‌ اقتصادی و اطلاعاتی در دنیای مجازی بوده ‌است.

اوایل سال ۲۰۱۰ کمپانی گوگل اعلام کرده بود که به همراه دست‌کم ۲۰ شرکت دیگر هدف حمله «بسیار پیچیده»ای از داخل کشور چین قرار گرفته است.

پکن تاکنون بارها دست‌داشتن دولت در حملات اینترنتی علیه ادارات دولتی و کمپانی‌های مختلف خارجی را رد کرده و تأکید کرده است که خود نیز قربانی حملات سایبری است.
XS
SM
MD
LG