لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

«نگرانی روسیه از نادیده گرفته شدن دیپلماسی در پرونده اتمی ایران»


گزارش ها حاکی است مقامات روسیه از امکان تاثیر پرونده موسوم به ترور سفیر عربستان در واشینگتن توسط عوامل مرتبط با حکومت ایران که به شورای امنیت ارائه شده، بر مسئله فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی نگران هستند. روسیه می گوید مسکو می خواهد راهکارش برای گفت وگو و دیپلماسی توسط این پرونده کنار گذاشته نشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع دیپلماتیک روسیه روز چهارشنبه گفتند که زمان گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه آینده است و همزمان تنش ها برسر پرونده موسوم به طرح ترور در واشینگتن که آن هم مرتبط با ایران است دارد بالا می رود و ممکن است روند دیپلماتیک برسر پرونده اتمی ایران متاثر از این مناقشه شود.

دیپلمات های روسی می گویند احتمال این که انتقادهای آژانس نسبت به برنامه اتمی ایران در این گزارش شدیدتر شود زیاد است و در نتیجه ممکن است تمامی تلاش ها برای دستیابی به توافق دیپلماتیکی که مسکو روی آن سرمایه گذاری کرده به خطر بیافتد.

به گزارش رویترز، چین هم مشابه همین موضع را اختیار کرده ولی به طور رسمی آن را اعلام نکرده است. هم چین و هم روسیه با آخرین قطعنامه تحریمی ایران در پرونده اتمی در شورای امنیت همراهی کردند ولی از آن زمان به بعد به سخت تر شدن تحریم ها رضایت نداده اند.

شورای امنیت سازمان ملل در پنج سال گذشته طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت اتمی خود ادامه داده است.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا روز سه شنبه و پیش از سفر به آفریقا به رویترز گفته بود که جهان نباید توجه خود به برنامه اتمی ایران را به دلیل اعتراض های مردمی در جهان عرب کنار بگذارد. رییس جمهوری فرانسه هم روز سه شنبه گفته بود با توجه به رفتارهای اخیر ایران، غرب باید فشارها و تحریم ها بر ایران را افزایش دهد.

چین و روسیه به همراه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان اعضای گروه موسوم به پنج به علاوه یک هستند که در پرونده اتمی با ایران مذاکره می کند. یکی از کارشناسان مسائل ایران به خبرگزاری رویترز گفته که به نظر نمی رسد تا پیش از برگزاری دور دیگری از گفت وگوها میان ایران و پنج به علاوه یک، چین و روسیه به تشدید تحریم هاعلیه ایران راضی شوند.

گزارش رویترز حاکی است گزارش آینده مدیرکل آژانس به احتمال زیاد حاوی نکات حساس و دقیق از مسائل مرتبط به پرونده اتمی ایران خواهد بود که ممکن است تشدید فشار بر ایران را به همراه داشته باشد.

یوکیا آمانو پیش نویس گزارش خود را به اعضای شورای حکام ارائه می کند و هرچند اعضا حق وتو ندارند، ولی می توانند نظر خود را به او منعکس کنند و مدیرکل اگر صلاح بداند، متن گزارش خود را تغییر خواهد داد.

دیپلمات های غربی به رویترز گفتند که بعید است طرح روسیه به جایی برسد چرا که با گذشت چندین ماه از درخواست روسیه برای اقدامی دیپلماتیک، هنوز هیچ تحرکی رخ نداده و حتی ایران هم با آن همراهی نکرده است.

روسیه پیشتر طرح گفت وگوهای گام به گام را مطرح کرده و خواسته بود در ازای کاهش برخی از فشارها، ایران هم در برنامه خود توقف ایجاد کند تا گفت وگوها ادامه پیدا کند.
XS
SM
MD
LG