لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

ایران درخواست اينترپل برای تحقیق درباره متهم ترور سفير عربستان را تاييد کرد


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، تاييد کرد که پليس بين الملل از تهران خواسته است تا درباره غلام شکوری، يکی از متهمان توطئه ترور سفير عربستان سعودی، تحقیق کند ولی وی گفت: «ما در ايران ۱۵۰ غلام شکوری داريم.»

بر اساس گزارشی که رسانه های ايران از مصاحبه آقای صالحی با روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط منتشر کرده اند، وزير امور خارجه ايران گفته است: «ما در ايران ۱۵۰ غلام شکوری داريم. سوالی از پليس بين الملل درباره اين اسم دريافت کرديم و در بررسی ها معلوم شد که فردی به نام غلام شکوری نيز در آمريکا زندگی می کند و عضو سازمان مجاهدين خلق است.»

اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حالی است که آمریکا هفته گذشته ادعای مقام های تهران درباره عضویت غلام شکوری در سازمان مجاهدین خلق را رد کرده بود.

روندا شور، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، در این زمینه گفت: «ما این گزارش ها را که از رسانه های دولتی ایران نشات می گیرد پیگیری می کنیم؛ رسانه هایی که تاریخچه ثبت شده ای از انتشار اخبار جعلی دارند.»

مقام های آمريکايی غلام شکوری را يک عضو نيروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده اند که به گفته آنها، همراه با منصور ارباب سير، شهروند ايرانی- آمريکايی قصد داشته است تا عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، را ترور و سفارتخانه های عربستان و اسرائيل در آمريکا را منفجر کند.

منصور ارباب سير در حال حاضر در آمريکا بازداشت است ولی مقام های آمريکايی می گويند که غلام شکوری در ايران به سر می برد و مقام‌ ها خواهان محاکمه وی در ايران يا استرداد او به آمريکا برای رسيدگی به اتهامات اش شده اند.

جمهوری اسلامی ايران به شدت اتهام های دست داشتن در اين ترور را رد کرده و گفته است که منصور ارباب سير يک مخالف جمهوری اسلامی و فردی معتاد است و غلام شکوری نيز عضو سازمان مجاهدين خلق است.

به رغم اتهام های ايران به منصور ارباب سير، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی که روز سه شنبه برای حضور در مراسم خاکسپاری وليعهد عربستان به رياض سفر کرده بود، خواستار دسترسی کنسولی به ارباب سير شده است.

وی به روزنامه الشرق الاوسط گفته است: «از آمريکا خواستيم اطلاعاتی را درباره فردی که او را بازداشت کرده است، در اختيار ما قرار دهد و ملاقات کنسولی ايران با اين متهم را تسهيل کند.»

به گفته صالحی، «آمريکا در اين باره اعلام آمادگی کرده که در اين زمينه اطلاعاتی را در اختيار ما قرار دهد و فرصتی را برای ملاقات با اين ايرانی بازداشت شده قرار بدهد ولی هيچ اتفاقی تاکنون رخ نداده است و هيچ چيزی از طرف آمريکا دريافت نکرده ايم.»

آمريکا و عربستان در دو هفته اخير جنگ رسانه ای شديدی را درباره اتهام توطئه سفير عربستان آغاز کرده اند و موضوع را برای رسيدگی به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع داده اند. رياض گفته است که تهديد ايران را جدی تلقی کرده و به آن «پاسخی مناسب» خواهد داد.

هم‌زمان مقام‌های جمهوری اسلامی از عربستان خواسته‌اند تا به گفته آنها، در «دام» اقدام های آمريکا نيفتند.

در همين زمينه علی اکبر صالحی با نام بردن از غرب به عنوان «شياطين» گفته است که «شياطين هميشه برای اختلافات ميان کشورهای اسلامی فعاليت می کنند. آيا عاقلانه است که جمهوری اسلامی ايران به چنين اقدامی دست بزند؟»

منصور ارباب سير، متهم بازداشت شده در نيويورک، هفته جاری در يکی از دادگاه های اين شهر حاضر شده و بر اساس گزارش های منتشره، تمامی اتهام های وارده به خود را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG