لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

درخواست اتحادیه عرب از بشار اسد برای توقف خونریزی‌ها


یکی از جلسات اتحادیه عرب در قاهره.
یکی از جلسات اتحادیه عرب در قاهره.
وزیران کشورهای عربی در قالب اتحادیه عرب از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خواستند تا خونریزی‌ها در این کشور را متوقف کند و این درخواست خود را روز جمعه در قالب بیانیه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: «کمیته وزرای عرب بدین وسیله مخالفت خود با کشتار ادامه‌دار غیرنظامیان در سوریه را ابراز می‌کند و امیدوار است که دولت سوریه اقدامات لازم را برای محافظت از غیرنظامیان به عمل آورد.»

وزرای عرب قرار است روز یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر، با مقام‌های سوری ملاقات کنند.

درخواست روز جمعه اتحادیه عرب پس از آن ابراز می‌شود که نیروهای امنیتی سوری روز جمعه دست‌کم ۳۶ تن از معترضان را در شهرهای حماه و حمص کشتند.

سرکوب روز جمعه پس از آن رخ داد که بسیاری از معترضان در شعارهای خود خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شدند. شورای ملی اپوزیسیون سوریه نیز خواستار حمایت بین‌المللی از معترضان این کشور شده‌است اما تاکنون درخواست مداخله نظامی نکرده است.

با وجود درخواست اتحادیه عرب برای توقف خشونت دولتی از سوی بشار اسد، گزارش‌های خبرگزاری رویترز حاکی است که تانک‌های ارتش سوریه روز شنبه اقدام به گلوله‌باران یکی از محلات قدیمی شهر حمص کرده‌اند.

این گزارش حاکی است که شماری از جداشدگان از ارتش سوریه یک روز پیش از این به محله باب عَمرو شهر حمص پناه برده و به جداشدگان دیگر ارتش در این محله پیوسته‌اند.

ناظران حقوق بشر در سوریه می‌گویند که بنا بر گزارش‌های اولیه، در پی گلوله‌باران تانک‌ها در این محله ۱۷ سرباز کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، تانک‌های ارتش بشار اسد اهداف زمینی در حمص را با سلاح‌های پدافند هوایی گلوله‌باران می‌کنند و در حملات خود از مسلسل‌های سنگین نیز استفاده می‌کنند.

سرهنگ ریاض الاسعد، یکی از جداشدگان از ارتش سوریه که به ترکیه پناه برده اعلام کرده است که نیروهای نظامی مخالف دولت بشار اسد گروهی به نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند اما از میزان توان یا تعداد افراد آن اطلاعاتی در دست نیست.

سازمان ملل برآورد کرده‌است که از آغاز اعتراض‌ها در سوریه سه هزار نفر جان خود را در این کشور از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG