لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

اختلاف نظر در حکومت اسرائیل بر سر حمله نظامی به ایران


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در سخنرانی در «کنست»، پارلمان اين کشور، دوباره گفت که «اگر رژيم اسلامی ايران به بمب هسته ای مجهز شود، يک خطر حياتی، آينده اسرائيل را مورد تهديد قرار خواهد داد».

آقای نتانياهو در اين سخنرانی با بیان اينکه ايران اتمی تهديدی برای خاورميانه، جهان و نيز اسرائيل خواهد بود، ابراز «نگرانی» کرد که جمهوری اسلامی ايران بدون اعتناء به تمامی فشارها از سوی جامعه بين المللی، همچنان به تلاش های خود برای رسيدن به توانايی نظامی هسته ای ادامه دهد.

سخنان آقای نتانياهو در شرايطی بيان شد که گزارش های بسياری در روزهای اخير در برخی از رسانه های اسرائيلی و بین المللی در باره افزايش گمانه زنی ها در زمينه احتمال حمله نظامی اسرائيل به تأسيسات هسته ای ايران منتشر می شود.

روزنامه آمریکایی «واشينگتن تايمز» در روزهای گذشته نوشته بود که سفر چند ساعته لئون پا نه تا، وزيردفاع آمريکا به اسرائيل برای اين بوده است که پيام باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا را در مخالفت با اقدام نظامی احتمالی اسرائيل عليه ايران، به آگاهی نتانياهو و باراک برساند و بخواهد که در انديشه «حمله خودسرانه» نباشند.

آقای پا نه تا همچنين در یک کنفرانس خبری با وزير دفاع اسرائيل گفت: «هر اقدامی در قبال ايران مستلزم جلب همکاری جامعه بين المللی است».

«واشينگتن تايمز» اين ادعا را هم مطرح کرده بود که موافقت نتانياهو با آزاد کردن گيلعاد شليط در برابر ۱۰۲۷ زندانی امنيتی فلسطينی اين بود که فکر او از اين مسئله مهم داخلی اسرائيل رهايی يابد و بتواند به آسودگی به برنامه اصلی مورد نظرش، ضربه زدن به جمهوری اسلامی، بپردازد.

گزارش ها و گمانه زنی ها در این رسانه ها درمورد جدی تر شدن احتمال حمله نظامی اسرائيل به پايگاه های هسته ای ايران پس از شدت گرفت که روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» روز جمعه در گزارش اصلی خود با عنوان «فشار اتمی» نوشته بود که نتانياهو و اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، عزم خود را برای ضربه نظامی به ايران جزم کرده اند و بر ديگر مقامات اسرائيل برای همراهی با خود فشار می آورند.

آقای باراک شامگاه يکشنبه در واکنش به اين گزارش ها به طرزی کنايه آميز تنها گفت: «لازم نيست که انسان نابغه باشد تا درک کند که در حال حاضر دو نفر نمی توانند در اسرائيل به تنهايی چنين تصميمی را بگيرند».

آقای باراک همچنين گفته بود که رايزنی های زيادی در مورد ايران به عمل می آيد که «کسی از آن با خبر نمی شود» و نيز افزوده بود که وی و نخست وزير اسرائيل در سال های اخير از فرصت های ديدار با تمامی رهبران جهانی برای فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ايران بهره گرفته اند.

وزير دفاع اسرائيل ابراز اطمينان کرد که جمهوری اسلامی ايران در صدد رسيدن به بمب اتمی است و سران ايران «جهان را بازی می دهند».

اما اهود باراک روز سه شنبه گفت: «مقاطعی از تاريخ هست که اسرائيل بايد خود به تنهايی برای دفاع از خويش اقدام کند و به حمايت ديگران تکيه نکند».

روزنامه «يديعوت آخرونوت» روز جمعه نوشته بود: سران کنونی و پيشين موساد، شباک و رييس ستاد ارتش اسرائيل و رييس سازمان اطلاعات نظامی ارتش با اقدام نظامی اسرائيل عليه جمهوری اسلامی ايران مخالف بوده و از عواقب آن بيمناک هستند.

اما وزير دفاع اسرائيل شامگاه يکشنبه در زمينه نگرانی های مردم اسرائيل به خاطر اين گزارش ها و ارزيابی هايی که از سوی مخالفان اقدام نظامی شنيده می شود، گفت با ايجاد رعب و وحشت در دل مردم کشور مخالفم زيرا از ليبی گرفته تا ايران، هيچ کشوری به قدرت اسرائيل وجود ندارد.

اهود باراک ظهر سه شنبه نيز گفت: قدرت ما از ايران نيز بيشتر است و اسرائيل قوی ترين کشورمنطقه است و گاهی بايد تنها حامی منافع خود باشيم.

در همين حال، تسيپی ليونی، رهبر اپوزيسيون اسرائيل و وزير خارجه پيشين اين کشور درسخنرانی در «کنست» در حالی که نتانياهو شنونده نطق او بود، از نخست وزير اسرائيل خواست که در انديشه حمله به ايران نباشد.

خانم ليونی به طرزی کنايه آميز گفت: «ممکن است که سخنان من با گوش بسته روبرو شود پس نيازی به شنيدن حرف من نداريد اما لطفاً به سخنان رهبران نهادهای امنيتی کشور گوش بدهيد».

فراخوانی ها وهشدارگويی ها از سوی ساير چهره های سياسی و تحليلگران بسيار ديگری در اسرائيل نسبت به عواقب تکان دهنده هرگونه اقدام نظامی يک جانبه اين کشور بدون هماهنگی با آمريکا و جامعه جهانی عليه ايران شدت گرفته است.

در اين ميان، به گزارش روزنامه هاآرتص، وزارت خارجه اسرائيل از يک ماه و نيم پيش تلاش های ديپلماتيک تازه ای را با هدف متقاعد کردن آمريکا، اتحاديه اروپا و سايرقدرت ها برای تنظيم مجازات های جديد عليه ايران آغاز کرده است.

بنا بر اين گزارش، اسرائيل احساس می کرد که «بهارعربی» نگاه های جهانی را از برنامه هسته ای ايران منحرف کرده و ايران توانسته است کمابيش به جدول زمانی خود برای پيشبرد برنامه هسته ای اش پايبند باشد.

در اين راستا، سفيران اسرائيل در پايتخت های مهم جهانی رهنمود گرفته اند تا در ديدار با بلندپايگان کشورهايی که محل خدمت آنهاست، نسبت به پيشرفت برنامه هسته ای ايران «هشدار جدی» بدهند و تأکيد کنند که «پنجره فرصت ها برای برقراری تحريم های مؤثرتر عليه ايران در حال بسته شدن است».

تلاش های اسرائيل در آستانه انتشار گزارش جديد از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ايران شدت گرفته است؛ گزارشی که قرار است هشتم نوامبر، هفدهم آبان، منتشر شود.

به نوشته هاآرتص، اسرائيل و آمريکا می خواهند از گزارش تازه آژانس برای تایید کارزار سياسی- تبليغی خود در جامعه جهانی عليه جمهوری اسلامی ايران با هدف منزوی ترکردن ايران بهره گيری کنند.

در گزارش های پيشين گفته شده بود که باراک اوباما نيز بر يوکيا آمانو، مدير کل آژانس فشار می آورد تا جزييات بيشتری را از ماهيت نظامی برنامه هسته ای ايران منتشر کند.

ايران همواره با تأکيد براينکه به هرگونه اقدام نظامی عليه خود «پاسخی دندان شکن» خواهد داد، به اسرائيل هشدار داده است که در انديشه چنين حمله ای نباشد.

ايران همچنان تأکيد دارد که هدف های مسالمت جويانه را از برنامه اتمی خود دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG