لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

دبیرکل ناتو: قصد مداخله در ایران را نداریم


آندرس فوگ راسمون، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو.
آندرس فوگ راسمون، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو.
در پی انتشار برخی از گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درمورد احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای، ایران، آندرس فوگ راسمون، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، اعلام کرد که این سازمان قصد مداخله در ایران را ندارد.

به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده است که از تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای قانع کردن کابینه‌اش برای حمله به ایران حکایت می‌کند.

در کنار این اخبار و گمانه‌زنی‌ها، اسرائیل با موفقیت موشکی را آزمایش کرده که گفته می‌شود قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و می‌تواند ایران را هدف قرار دهد.

از سوی دیگر روزنامه گاردین روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های بریتانیایی گزارش داد که ارتش این کشور طرح‌های حمله به ایران را روزآمد می‌کند؛به نوشته این روزنامه، بریتانیا خود را برای درخواست احتمالی آمریکا جهت عملیات مشترک علیه ایران آماده می‌کند.

اکنون آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو می‌گوید که این سازمان از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند.

آندرس فوگ راسموسن تصریح کرد: «بگذارید بر این موضوع تاکید کنم که ناتو به هیچ عنوان قصد مداخله در ایران را ندارد و ناتو به عنوان یک پیمان (دفاعی) دخالتی در مسئله ایران ندارد.»

با این حال، راسموسن از هرگونه اظهار نظر درباره گزارش‌های منتشر شده درباره تمرین نظامی نیروی هوایی اسرائیل در هفته گذشته در یک پایگاه نظامی ناتو در ایتالیا خودداری کرد.

ناتو دارای همکاری‌های نزدیک با اسرائیل است و شماری از اعضای آن از متحدان استراتژیک این کشور هستند.

روز چهارشنبه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در گفت‌وگو با خبرنگاران از اظهار نظر درباره تلاش‌های بنیامین و وزیر دفاعش برای جلب نظر در مورد حمله یک‌جانبه به ایران سر باز زد و گفت که به «این نوع گمانه‌زنی‌ها» پاسخ نمی‌دهد. سخنگوی کاخ سفید در عین حال بر رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک در مورد مناقشه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

پس از آنکه ترکیه، موافقت خود را با نصب رادارهای هشداردهنده ناتو در خاک خود اعلام کرد، مقام‌های ایرانی به آن واکنش نشان دادند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، به صراحت در این مورد گفته بود: «این سامانه موجبات نگرانی جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای همجوار را به وجود آورده‌است. ما ایجاد چنین سامانه‌ای را در شرایط فعلی که منطقه شاهد تحولات است را ضروری نمی‌بینیم و در این مورد تا حدودی تامل داریم و دوستان ما در ترکیه باید برای این موضوع توجیه لازم داشته باشند.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در این مورد گفته بود که هدف این سامانه‌ هشداردهنده، محافظت از اسرائیل در مقابل حملات تلافی‌جویانه ایران است.

تیرماه امسال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از سامانه موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.

پیمان آتلانتیک شمالی پس از قطعنامه شورای امنیت علیه لیبی، رژیم معمر قذافی را ساقط کرد و به عملیات خود در این کشور پس از قتل معمر قذافی پایان داد.
XS
SM
MD
LG