لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

نظرسنجی: ۴۱ درصد اسرائیلی‌ها خواهان حمله نظامی به ایران هستند


در حالی که آمریکا می‌گوید در مواجهه با تمایلات اتمی جمهوری اسلامی به دنبال راه حل دیپلماتیک است، یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مردم اسرائیل خواهان حمله تل‌آویو به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال بالا گرفتن بحث حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران در رسانه‌های اسرائیل، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، با تأکید بر دنبال کردن راه حل دیپلماتیک اظهار کرد که به «گمانه‌زنی‌های» رسانه‌های اسرائیل واکنش نشان نخواهد داد.

این روزها بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در رسانه‌های اسرائیل بالا گرفته است.

جی کارنی در همین باره تأکید کرد که ایالات متحده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بر راه ‌حل دیپلماتیک تمرکز دارد و با اشاره به ناخشنودی جمهوری اسلامی از تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه اتمی ایران، به نوعی موثر بودن این رویکرد را خاطرنشان کرد.

اعلام موضع ایالات متحده در حالی است که نتایج یک نظرسنجی که در روزنامه «هاآرتص» اسرائیل منتشر شده نشان می‌دهد که «۴۱ درصد» شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواهان حمله نظامی کشورشان به ساز و کار هسته‌ای ایران هستند؛ به عبارتی از هر ۱۰ اسرائیلی چهار نفر در اسرائیل خواهان حمله به ایران هستند.

بر اساس این نظرسنجی که با حضور «۴۹۵ نفر» در یک موسسه تخصصی نظرسنجی صورت گرفته، در عین حال «۳۹ درصد» شرکت‌کنندگان مخالف حمله به ایران هستند و «۲۰ درصد» مابقی نیز نظری در این مورد نداده‌اند.

نتایج این نظرسنجی در حالی نشانگر تمایل اکثریت ۴۱ درصدی به حمله به ایران است که از دیگر سو گزارش‌ها از اسرائیل حاکی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تلاش برای جلب نظر موافق اعضای کابینه خود در خصوص حمله به ایران است.

بنيامين نتانياهو به تازگی در کنست، پارلمان اين کشور، گفته است که «اگر رژيم اسلامی ايران به بمب هسته‌ای مجهز شود، خطری حياتی آينده اسرائيل را مورد تهديد قرار خواهد داد» و آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز اعلام کرده است که اسرائیل تمامی گزینه‌ها را بر روی میز نگاه داشته است.

در عین حال یک مقام دولتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته است که آقای نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، حامی گزینه حمله نظامی به ایران هستند، اگرچه هنوز از حمایت اکثریت کابینه برخوردار نیستند.

به گفته این مقام آگاه، رؤسای ارشد امنیتی اسرائیل، از جمله سران نظامی و سازمان موساد، مخالف عملکرد نظامی علیه ایران هستند.

در واکنش به بالا گرفتن احتمال حمله نظامی اسرائيل به ایران که با آزمایش یک موشک بالستیک از سوی اسرائیل در روز چهارشنبه همراه بود، جمهوری اسلامی نیز گفته است که هر حمله نظامی اسرائیل را پاسخ خواهد داد.

غرب و اسرائیل معتقدند فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و تل آویو این تحرکات ایران را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

در مقابل ایران همواره هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG