لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

وزارت دفاع اسرائیل: آزمایش موشکی اسرائیل در ارتباط با ایران بود


تصویر انتشار یافته توسط صنایع هوایی اسرائیل، از موشک پیکان (ختس) که در آزمایش رهیاب موشکی روز سه‌شنبه استفاده شده است
تصویر انتشار یافته توسط صنایع هوایی اسرائیل، از موشک پیکان (ختس) که در آزمایش رهیاب موشکی روز سه‌شنبه استفاده شده است
وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای تأیید کرد که آزمایش روز سه‌شنبه سیستم رهیاب موشکی این کشور برای مقابله با «خطرات احتمالی ناشی از موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی ایران» بوده است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، مقاماتی بلندپایه از وزارت دفاع آمریکا نیز به محل آزمایش دعوت شده بودند.

اسرائیل سه‌شنبه سیستم رهیاب موشکی «ختس- ۲» (پیکان- ۲) را آزمایش کرده بود که شانزدهمین آزمایش از آغاز طراحی این سیستم‌ها توسط صنایع نظامی «رافائل» اسرائیل بود.

در این آزمایش، موشکی واقعی که شبیه موشک شهاب ۳ ایران بود، از یک جنگنده اسرائیلی بر فراز دریای مدیترانه شلیک شد، و موشک «ختس ۲» توانست طبق برنامه ازپیش تعیین شده، موشک شلیک شده فرضی دشمن را رهگیری کرده، آن را از مسیر خود منحرف نموده و در فضا منهدم کند.

در این آزمایش، نوع جدید «ختس ۲» در یک سیستم رهگیری چند مرحله‌ای به کارگرفته شد.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل خود در طول آزمایش، سوار بر هلیکوپتر شاهد رها شدن موشک شبیه شهاب- ۳ از جنگنده، و شکار شدن آن بود.

همزمان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر جدید اسرائیل از «آمادگی و گزینه‌های اسرائیل» ابراز خشنودی کرده است.

بنیامین نتانیاهو همچنین در دیدار با ارتشبد اشکنازی رئیس ستاد ارتش اسرائیل مقرر کرد که دیدارهای منظم و بی‌وقفه‌ای با او و فرماندهان ارشد ارتش درباره ایران انجام دهد.

آن طور که روزنامه «یدیعوت آخرونوت» در آخرین شماره خود نوشته است، «نتانیاهو از سطح بالای آمادگی ارتش اسرائیل و گزینه‌هایی که این کشور برای دفاع از خود در مقابله با خطرات موشکی دارد، به نحو مثبتی غافلگیر و مطالب تازه‌ای شنید که موجب خشنودی‌اش شد».

به نوشته «یدیعوت آخرونوت»، نتانیاهو از زمان پیروزی در انتخابات ۱۰ فوریه، سه دیدار با رئیس ستاد و فرماندهان ارتش داشته است. یک فرمانده ارتش نیز به این روزنامه گفته است «این وظیفه ماست که برای گزینه نظامی آمادگی داشته باشیم».

ماه گذشته رسانه‌های جهانی نوشته بودند که امکان دارد اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به تأسیسات اتمی ایران، برای جلوگیری از به خطر انداختن خلبانان خود، از موشک‌های «یریخو» که قدرت ویرانگر زیادی دارد، استفاده کند و چند ده موشک برای منهدم کردن همه سایت‌های اتمی شناخته شده کنونی ایران کفایت می‌کند.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «سی.ان.ان» گفت: فکر نمی‌کند که نتانیاهو اقدام به کار نابخردانه حمله به ایران کند.

همزمان، ستاد پشت جبهه اسرائیل اعلام کرد که مانور بزرگ شهری این کشور برای مقابله با خطرات موشک‌های بالیستیک برگزار می‌شود، و رسانه‌های اسرائیل آن را «بی‌سابقه‌ترین مانور پشت جبهه» این کشور نامیده‌اند.

این مانور به مدت یک هفته «برای بالا بردن سطح آمادگی مردم نسبت به امکان یک جنگ که در آن موشک‌های بالیستیک به اسرائیل شلیک شود» انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد پشت جبهه گفت: «مردم اسرائیل باید به گونه‌ای آماده باشند که گویی هر لحظه دیگر با یک جنگ موشکی روبه‌رو هستند».

در مانور ماه ژوئن، زنجیره‌ای از راهکارهای مقابله با احتمالات؛ از اصابت موشک‌های متعارف و غیرمتعارف از ایران به اسرائیل، موشک‌های اسکاد- سی و اسکاد- دی از سوریه، موشک‌های مختلف کوتاه‌برد و میان‌برد حزب‌الله از لبنان و راکت‌های در اختیار حماس از غزه، مورد تمرین قرار می‌گیرد.

این تحولات در حالی است که مقامات بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی، از جمله فرمانده‌کل سپاه پاسداران ایران، هشدار داده‌اند که در صورت حمله به ایران، «پاسخی دندان‌شکن» به اسرائیل داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG