لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

احمدی نژاد: آمريکا و اسرائيل مشغول زمينه سازی برای حمله نظامی به ايران هستند


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران گفته است: «ايران به رغم فشارهای غرب توانسته به پيشرفت هایی دست یابد، از همين رو اسرائيل و غرب به ويژه آمريکا، در حال تلاش هستند تا زمينه سازی های لازم برای حمله نظامی به ايران را فراهم کنند.»

آقای احمدی نژاد در گفت وگو با روزنامه الاخبار مصر که روز دوشنبه منتشر شده گفت: «آمريکايی ها آروزی حمله نظامی به ايران را دارند، اما توانايی چنين کاری را ندارند و همه بايد بدانند که در طول تاريخ هيچ دشمنی نتوانست به اهداف خود در ايران دست يابد.»

وی در پاسخ به اين سوال که «آيا معتقديد اسرائيل در تحريک قدرت ها عليه ايران به بن بست رسيده است؟» گفت: «اگر يک همه پرسی در سطح جهان درباره موجوديت رژيم صهيونيستی در منطقه برگزار شود خواهيد ديد که همه به زوال آن رای خواهند داد. اين رژيم همچون کليه ای می ماند که به بدنی پيوند زده شده اما اين بدن آن را پس زده است. اين رژيم داخل بدن منطقه است و همه ملت ها در آرزوی زوال و آن و خلاص شدن از آن هستند. اما در خصوص آينده اين رژيم بايد بگويم که نابوديش نزديک است.»

محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره اتهام اخير آمريکا به ايران مبنی بر دست داشتن در ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن گفت: «اين اتهامی است که آمريکا برای منافع خود بافته است. دولت و ملت ايران از فکر کردن به چنين جنايت هايی بسيار دو هستند اما آمريکا همواره در حال توطئه عليه ملت ايران هستند.»

وی اظهار داشت که آمريکا دشمن ايران و سعودی است و «اين اتهام را برای ايجاد اختلاف ميان ايران و سعودی ساخته است.»

ماه گذشته مقام های آمريکايی جمهوری اسلامی ايران را متهم به دست داشتن در توطئه ای برای ترور سفير سعودی در واشينگتن کردند. البته سپاه قدس به طور مشخص مورد اتهام قرار گرفته و در اين زمينه يک شهروند ايرانی-آمريکايی بازداشت شده و جلسات محاکمه او آغاز شده است. مقام های ايرانی هرگونه دست داشتن در چنين توطئه ای را رد می کنند.

احمدی نژاد تاکيد کرد که آمريکا از دوستی ميان ايران و عربستان سعودی می ترسد برای همين ميان ملت ها اختلاف ايجاد می کند. او خاطرنشان کرد: «برای بستن راه در مقابل آمريکايی ها بايد دوستی هايمان را تقويت بخشيم. بار ديگر اين سوال را مطرح می کينم که آيا اصولا امکان دارد ايران دست به چنين اقدامی بزند؟ حتما نه، اين يک اتهام دروغ است و از دولت و ملت ايران بسيار دور است. ايران ممکن نيست خود را تا اين سطح پايين بياورد.»

رئيس جمهوری اسلامی ایران در خصوص امکان گفت و گو ميان مقام های ايرانی و سعودی برای حل و فصل مشکل گفت: «ما آماده ايم به ويژه اين که روابط ميان کشورهای ما برقرار است و قطع رابطه نکرده ايم. گفت و گوهايی بين ما وجود دارد و به فضل خدا آمريکا نمی تواند کاری از پيش ببرد.»

حمله به تاسيسات هسته ای ايران

احمدی نژاد درباره صحبت های اخير جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا در خصوص مطرح بودن امکان حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران و اخباری که در اين زمينه در روزهای اخير منتشر می شود گفت: «اين سخنان جديد نيست. آمريکا همواره آرزوی حمله نظامی به ايران را داشته. بوش هم چنين آرزويی داشت اما امروز بوش کجاست و ايران کجا؟»

در روزهای اخير گمانه زنی ها درباره احتمال حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران اوج گرفته است. روزنامه گاردين هفته پيش گزارش داد که نيروی هوايی بريتانيا در حال آمادگی برای مشارکت در حمله احتمالی به تاسيسات اتمی ايران است.

او درباره سخنان اخير برخی مقام های اسرائيلی مبنی بر ضرورت ممانعت از دست يابی ايران به سلاح اتمی از راه حمله نظامی اظهار داشت: «اين سخنان باطل است. ايران بمب اتم ندارد در حالی که اسرائيل حدود ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد. اسرائيل شری است که منطقه را تهديد می کند. ايران تنها می خواهد به انرژی هسته ای برای اهداف مسالمت آميز برپايه معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) دست يابد.»

شيمون پرز رئيس جمهور اسرائيل در گفت و گو با شبکه دو تلويزيون اسرائيل گفته بود که زمان حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران در حال نزديک شدن است. پيش از اين خبرهايی درباره تلاش های بنيامين نتانياهو و ايهود باراک نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل برای متقاعد کردن دولت به حمله به نيروگاه های اتمی ايران منتشر شده بود.

فرانسه و روسیه در دو اظهار نظر صریح مخالفت خود با هرگونه حمله نظامی به ایران را اعلام کرده و نتایج چنین طرحی را بد و خطرناک خوانده اند.

روابط ايران و مصر

احمدی نژاد در پاسخ به سوال روزنامه الاخبار درباره اخبار منتشره از امکان برقرار پيمان دفاعی مشترک ميان ايران و مصر گفت: «ما از چنين طرحی استقبال می کنيم اما گمان نمی کنم دو کشور نيازمند پيمان دفاعی هستندو همينکه پيمان سياسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، کافی است. نزديکی ميان ايران و مصر می تواند نفوذ آمريکا را در منطقه کاهش دهد و مانع از دخالت ايران شود.»

او تصريح کرد که هرگونه نزديکی ميان ايران و مصر «دشمنان را نگران می کند چرا که مانع از چيرگی دشمنان بر منطقه می شود. ايران به تنهايی در مقابل آمريکا ايستاده است و به تنهايی آمريکا را شکست داده. پس اگر در کنار مصر بايستد چه روی خواد داد؟ خواهيم ديد که در آينده چه پيش خواهد آمد. آمريکا ناچار خواهد شد از همه منطقه خارج شود.»

احمدی نژاد گفت که هر گاه مقام های مصری از او دعوت کنند، فورا به مصر خواهد رفت و ابراز اميدواری کرد که زمان اين دعوت بسيار نزديک باشد.
XS
SM
MD
LG