لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

فرانسه: مداخله نظامی در ایران موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود


آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
در حالی که رئیس جمهور اسرائیل از شدت گرفتن احتمال حمله به ایران از سوی کشورش خبر داده، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه گفته است که باید به هر نحوی از ایجاد درگیری نظامی در ایران پرهیز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی فرانسوی گفت: «تحریم‌هایی که علیه ایران به اجرا گذاشته‌ایم در حال گسترده شدن است... ما این مسیر را ادامه خواهیم داد زیرا مداخله نظامی می‌تواند منجر به موقعیتی شود که منطقه را به طور کامل با بی‌ثباتی مواجه کند.»

وی تأکید کرد که به هر نحوی باید از اقدامی «بازگشت ناپذیر» دوری کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز روز یکشنبه هشدار داد که احتمال حمله به ایران از سوی اسرائیل شدت گرفته است.

در همین زمینه، ۱۳ آبان‌ماه نیز نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در نشست گروه ۲۰ با انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد که اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد، کشورش دست روی دست نخواهد گذاشت.

تمامی این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در آینده نزدیک، گزارشی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند.

وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌و‌گوی خود با شبکه رادیویی فرانسه با اظهار این‌که انتظار دارد این گزارش تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را تأیید کند، گفت: «ایران رفتار نادرستی در پیش گرفته است. ما متقاعد شده‌ایم که گزارش بعدی آژانس احتمالاً حاکی از آن خواهد بود که برنامه هسته‌ای ایران نظامی است و بنابراین ایران خود را برای ساخت بمب آماده می‌کند.»

وی با این‌حال در مواجهه با ایران با تأکید بر پرهیز از گزینه نظامی، بر افزایش شدت تحریم‌ها تأکید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۱۷ آبان‌ماه، گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر خواهد کرد و انتظار می‌رود این گزارش بدون تأکید صریح بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی، حاوی «جزئیات» و «شواهدی»‌ از احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران باشد.

دیپلمات‌ها در وین می‌گویند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد ایران اقدام به ساخت مدل‌های رایانه‌ای یک کلاهک هسته‌ای کرده و محفظه‌های بزرگ فولادی نیز ساخته که «برای آزمایش انفجارهای اتمی با مقاصد تسلیحاتی استفاده می‌شود.»

پیشتر در ۱۲ آبان‌ماه، در آستانه انتشار این گزارش، فرانسه، بریتانیا و آمریکا، سه عضو دائم شورای امنیت، ضمن تهدید خواندن برنامه هسته‌ای ایران، بر ضرورت فشار هرچه بیشتر بر تهران تأکید کردند.

در عین حال، چین، دیگر عضو دائم این شورا اعلام کرده است که مخالف هرگونه توسل به زور در قبال ایران است و می‌گوید در شرایط کنونی باید از فوران طغیانی جدید در خاورمیانه پرهیز کرد.

کشورهای غربی، به ویژه آمریکتا و اسرائیل معتقدند فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و تل‌آویو این فعالیت‌های ایران را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

در مقابل ایران همواره هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده و مقصد نهایی برنامه هسته‌ای خود را تأمین انرژی و رادیودارو عنوان می‌کند.
XS
SM
MD
LG