لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

اقدام برای بازداشت مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد به درگیری کشیده شد


علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و مدير عامل ايرنا، در جریان نشست خبری روز دوشنبه.
علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و مدير عامل ايرنا، در جریان نشست خبری روز دوشنبه.
گزارش های رسيده از ايران حاکی است که ماموران امنيتی دادستانی تهران صبح دوشنبه به ساختمان موسسه روزنامه ايران يورش برده و تلاش کردند علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و مدير عامل ايرنا را بازداشت کنند. در حالی که گزارش های اولیه حاکی از دستگیری وی بود، ایرنا این خبر را تکذیب کرده است.

سایت های نزدیک به اصولگرایان و خبرگزاری های خارجی گزارش داده اند که آقای جوانفکر در جریان یک نشست خبری بازداشت شده است. ولی خبرگزاری ایرنا که ساعت ها در این زمینه سکوت کرده بود، سرانجام در گزارشی بازداشت علی اکبر جوانفکر را تکذیب کرده و گفته است که وی هنوز در موسسه روزنامه ایران به سر می برد.

آقای جوانفکر در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تایید کرده که بازداشت نشده است.

سرپرست روزنامه ايران در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران نيز ضمن اشاره به دخالت محمود احمدی نژاد در اين موضوع گفت: «آقای رييس ‌جمهور نيز تلاش می ‌کردند که اين مساله به خوبی حل شود ولی آن‌ها می ‌گفتند ما کاری به رييس قوه قضاييه و همچنين رييس‌ جمهور نداريم، ما دستور داريم.»

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود اشاره کرده است که «همزمان با حضور نیروهای دادستانی و ضابطین انتظامی در روزنامه ایران، كاركنان این روزنامه در حالی كه سرود 'كجایید ای شهیدان خدایی' را سر می دادند، مانع از بازداشت جوانفكر شدند كه با برخورد این نیروها مواجه شدند.»

ایرنا افزوده است: «در جریان این حادثه، سرپرست موسسه مطبوعاتی و فرهنگی ایران و برخی از كاركنان این روزنامه، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.»

بر اساس این گزارش، «همچنین مصیب نعیمی، مدیر مسوول و برخی دیگر از كاركنان روزنامه ایران بازداشت شدند.»

سايت های «جهان نيوز» و «تابناک» گزارش داده اند که ماموران دادستانی تهران روز دوشنبه برای دستگيری علی اکبر جوانفکر به محل کار وی در موسسه روزنامه ايران مراجعه کردند و سعی داشتند وی را با دستبند بازداشت کنند.

گزارش ها حاکی است که تلاش ماموران با مقاومت سرپرست روزنامه ايران و برخی از خبرنگاران روبرو شد که تشنج در اين موسسه را به دنبال داشت.

تابناک در گزارش خود نوشته است که «پرسنل روزنامه ایران از ساختمان این رسانه به خارج هدایت شده و در آن نیز پلمپ شده است.»

آقای جوانفکر که به اتهام انتشار برخی از مقالات و تصاویر «خلاف عفت عمومی» در ويژه نامه «خاتون» در روزنامه ايران از سوی دادگاه انقلاب به يکسال حبس محکوم شده است، روز دوشنبه نشستی خبری درباره اين حکم برگزار کرد که در پايان اين نشست با حضور ماموران دادستانی تهران برای بازداشت خود مواجه شد.

هواداران سرپرست روزنامه ايران در واکنش به این اقدام، با سر دادن شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر ضد ولايت فقيه» سعی کردند که مانع بازداشت وی شوند.

برخی گزارش ها حاکی است که ماموران دادستانی تهران برای مقابله با هواداران آقای جوانفکر اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده اند. گزارش شده که در درگيری های موسسه روزنامه ايران حدود هفت نفر از کادر آن دستگیر شده اند.

تابناک نيز گزارش داده که «برخی از پرسنل روزنامه ايران با تجمع در دفتر جوانفکر از بازداشت وی ممانعت کرده و خواستار اين هستند که جوانفکر احضار و سپس بازداشت شود يا حداقل بدون دست‌بند بازداشت و از محل کار خارج شود.»

اقدام به بازداشت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در حالی صورت گرفت که وی ۱۵ روز فرصت داشت تا به حکم صادره دادگاه اعتراض کند.

برخی از سايت های اصولگرا گفته اند که بازداشت آقای جوانفکر احتمالا به دليل مصاحبه وی با روزنامه «اعتماد» است.

وی در اين مصاحبه که باعث توقيف روزنامه شد، حملات شديدی به اصولگرايان از جمله غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و منوچهر متکی، وزير امور خارجه پيشين ايران، صورت داده بود.

برخی گزارش های رسيده حاکی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، برای رسيدگی به اين موضوع حضور در نشست شهدای غدير را نيمه تمام گذاشته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرده است اجرای حکم بازداشت سرپرست موسسه ایران به دستور مقام های بالا فعلا متوقف شده است.

خبرگزاری مهر نیز نوشته است: «هم اکنون کادر اجرایی و تحریریه روزنامه ایران همچون روزهای گذشته به فعالیت عادی روزانه خود مشغول هستند.»

«به حکم صادره اعتراض می کنم»

علی اکبر جوانفکر در نشست خبری که پيش از بازداشت وی برگزار شد گفت که به حکم صادره از سوی دادگاه اعتراض خواهد کرد.

مديرعامل ايرنا با بيان اينکه «در حکم انشاء شده به دليل انتشار يک عکس و يک مطلب محکوم شده ايم» اظهار داشت که «همين عکس يک سال قبل در خبرگزاری فارس و اين مطلب هم عينا سال گذشته در نشريه هابيل چاپ شده بود.»

وی افزود: «البته من نمی گويم چرا با فارس و هايبل برخورد نکرديد اما سئوال می کنيم چرا بايد برخورد با رسانه ها متفاوت و دوگانه باشد؟»

آقای جوانفکر هر گونه ارتباط مصاحبه اش با روزنامه اعتماد با صدور حکم دادگاه مطبوعات را رد کرد و گفت: «مصاحبه من ۱۰ روز قبل با اين روزنامه انجام شده و تاريخ صدور حکم هم قبل از انتشار روزنامه بوده است.»

وی از قوه قضاييه خواست تا بر اساس قانون قوه رفتار کند و گفت که «همه بايد اين مطالبه را داشته باشند.»
XS
SM
MD
LG