لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

روزنامه اعتماد پس از انتشار مصاحبه مشاور احمد‌ی‌نژاد «توقیف» شد


آخرین شماره روزنامه اعتماد.
آخرین شماره روزنامه اعتماد.
برپایه گزارش‌های رسیده، روزنامه اعتماد، پس از انتشار مصاحبه علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد از سوی دادستانی تهران به طور موقف توقیف شده و روز یکشنبه منتشر نخواهد شد.

گفته می‌شود این توقیف هنوز به طور کتبی ابلاغ نشده و به صورت تلفنی از دادستانی به روزنامه گفته شده است؛ این روزنامه به مدیرمسئولی الیاس حضرتی فعالیت می‌کرد و پیش از این هم توقیف شده بود.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد، به شدت به اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد حمله کرده و می‌گوید این جریان از این واهمه دارد، که رئیس دولت در مورد آنها افشاگری کند

جوانفکر در این مصاحبه طولانی، به موضوعات گوناگونی چون جریان موسوم به انحرافی، اسفندیار رحیم مشایی، دستگیری‌های نزدیکان دولت، غلامحسین محسنی اژه‌ای، منوچهر متکی، ويژه‌نامه خاتون، «دورنشینی» محمود احمدی‌نژاد، عزل و نصب حیدر و مصلحی و موارد دیگر پرداخته و همچنین از رفتاری که با اصلاح‌طلبان در زندان‌ها شده از سوی دولت اعلام برائت کرده است.
جوانفکر به روزنامه اعتماد گفته است که «رک‌ترین» مصاحبه‌اش را در چند سال گذشته انجام داده و می‌خواهد «تعارف‌ها» را کنار بگذارد.

وی می‌گوید اصولگرایان برای این به حلقه محمود احمدی‌نژاد «جریان انحرافی» می‌گویند که این حلقه «منش اصولگرایان» را قبول ندارد.

مشاور احمدی‌نژاد همچنین به بازداشت‌های نزدیکان احمدی‌نژاد و از جمله محمدشریف ملک‌زاده ، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، که در تیرماه دستگیر شد اشاره کرده و گفت: «چرا ملک‌زاده را ۶۰ روز انفرادی بردند؟ چرا آزادش کردند؟ مشکل جسمی در انفرادی پیدا کرد. زنش سقط جنین کرد. چه کسی جواب این ظلم را می‌دهد؟»

جوانفکر در پاسخ به اتهاماتی مالی‌‌ای که اصولگرایان به تیم دولت می‌زنند گفت: «اگر راست می‌گویند یک گروه مستقل و بی‌طرف تعیین شود و اجازه دهند از وضع زندگی و دارایی و اموال و املاک ما و آنها، به مردم گزارش داده شود.»

وی در این مصاحبه با اشاره به زندان انفرادی ملک‌زاده می‌گوید: «مگر زندان انفرادی قانونی است؟ کجای قانون این اجازه را می‌دهد؟ وقتی متهم بازداشت می‌شود حداکثر ظرف ۴۸ ساعت باید مشخص کنند که به چه جرمی دستگیر شده است. به وکیلش باید اجازه بدهند که در آنجا حضور داشته باشد. بگذارند با خانواده‌اش تماس بگیرد.»

علی‌اکبر جوانفکر همچنین با بیان اینکه «همه چیز» در دست مخالفان دولت است برای نمونه به برخی از درگیری‌ها اشاره می‌کند.

جوانفکر می‌گوید: «مثلا سازمان بازرسی کل کشور، پایش را در یک کفش کرده که می‌خواهد موسسه مطبوعاتی ایران را که یک موسسه خصوصی است، بازرسی کند. چرا؟ چون در سرمقاله روزنامه ایران، کارکرد سازمان‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات را درباره پرونده اخیر فساد بانکی مورد سئوال قرار دادم.»

مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد درباره ویژه‌نامه خاتون که روزنامه ایران آن را منتشر کرده بود، می‌گوید: «موجی از دروغگویی و تحریف را در کشور به راه انداختند و با نشر اطلاعات غلط و تحریک‌آمیز، برخی از علما و فعالان سیاسی را به موضعگیری واداشتند و کمتر از ۸ ساعت نیز علیه ما اعلام جرم شد.»

به گفته جوانفکر، اصولگرایان اینگونه مسئله را جا انداخته‌اند که دلیل سکوتشان در مقابل احمدی‌نژاد و نکشیدن مشایی به دادگاه برای این است که نمی‌خواهند رویدادهایی شبیه انتخابات سال ۱۳۸۸ تکرار شود.

وی همچنین نقل قولی از علی مطهری می‌آورد که دلیل سکوت اصولگرایان ترس از افشای پرونده‌های آنها از سوی احمدی‌نژاد است.

به گفته جوانفکر مجموعه دولت، اسفندیار رحیم مشایی همکاران نزدیک احمدی‌نژاد به شکل «ناجوانمردانه‌‌ای» مود حمله قرار گرفته‌اند به طوریکه به گفته او «حتی فرصت سخن گفتن و تحرک از آقای مشایی سلب شده است.»

مشاور احمدی‌نژاد همچنین این گفته را که مشایی به دنبال جذب آرای میرحسین موسوی و آرای «خاکستری» است، را وجه مثبت وی دانسته و می‌گوید: «چرا نباید از درون نظام کسی ظرفیت جذب این طیف از نیروهای سیاسی جامعه را داشته باشد؟»

مشاور احمدی‌نژاد در ادامه می‌گوید برچسب «جریان انحرافی» زندگی را بر او و خانواده‌‌اش تلخ کرده است.

جوانفکر در این باره تصریح می‌کند: «من حق زندگی دارم و می‌خواهم در این جامعه ادامه حیات بدهم. خانواده‌ام حق زندگی دارند. آنها گناهی ندارند. چرا عده‌ای زیاده‌خواه با مطرح کردن یک داستان ساختگی به اسم جریان انحرافی، زندگی را بر خانواده بنده و امثال بنده تلخ کرده‌اند.»

مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد می‌گوید: «به خاطر دشمنی با مشایی، ببینید چقدر آدم بی‌گناه را بازداشت و زندانی کردند.» و می‌افزاید که «مشایی مدت‌هاست جایی نمی‌رود و حرفی نمی‌زند. گفتند مصلحت کشور این است که مشایی سکوت کند و ما هم گفتیم چشم.»

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا سپس منوچهر متکی، وزیر خارجه معزول احمدی‌نژاد را متهم به دروغگویی درباره رئیس جمهور کرده و درباره درخواست مناظره محسنی اژه‌ای، وزیر سابق اطلاعات، گفته است، که احمدی‌نژاد به خاطر سمتش نمی‌تواند «۶۰ تا ۷۰ درصد حرف‌هایش را با مردم در میان بگذارد، بنابراین شرکت رئیس‌جمهور در چنین مناظره‌ای، منطقی نیست.»

جوانفکر درباره علت عزل متکی گفت: «در دوره آقای متکی در دیپلماسی خارجی واقعا دارای ضعف بودیم. چند تا از دیپلمات‌های ما رفتند و پناهنده شدند؟ آیا این امر نشانه تسلط یک وزیر بر دستگاه دیپلماسی است یا آنکه شیرازه کار از دستش در رفته است؟»

وی تصریح می‌کند: «آنها باید صداقت از خودشان نشان دهند و اشتباهات خودشان را بپذیرند. چرا بداخلاقی می‌کنند؟ عزت آقای متکی و آقای اژه‌‌ای در این است که الان سکوت کنند وگرنه اگر پرده‌ها برود کنار اشتباهاتشان را مردم می‌فهمند.»

در ادامه وقتی روزنامه اعتماد از مشاور احمدی‌نژاد می‌پرسد چرا هنگامی که نزدیکان احمدی‌نژاد به انفرادی افتادند لب به اعتراض گشودید اما در مورد اصلاح‌طلبان و حوادث پس از انتخابات سکوت کردید، او مسئولیت را از دوش دولت سلب کرده و می‌گوید وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در اختیار دولت نیست.

مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد گفت: «وزارت اطلاعات دست ما بود؟ اگر دست ما بود آقای احمدی‌نژاد استعفای آقای‌مصلحی را قبول نمی‌کرد. کجا وزارت اطلاعات دست آقای رئیس‌جمهور بود اگر بود که آقای مصلحی را برکنار نمی‌کردند.»

وی افزود: «آقای اژه‌‌ای هم با ما نبود. یک اتفاقی در کشور افتاد که نباید می‌افتاد، آقای موسوی یک رفتاری کرد که نباید می‌کرد... اصلاح‌طلبان مرتکب اشتباهات بزرگی شدند و این اشتباهات را باید در جای خودش بررسی کرد اما حاضر نیستیم به خاطر اشتباهاتشان سر اینها را ببرند و بگویند اینها شایسته هر برخوردی هستند.»

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا درباره اینکه چرا وی پذیرش استعفای حیدر مصلحی را حاضر نشد از این خبرگزاری حذف کند، گفت: «با من تماس گرفتند که پذیرش استعفای مصلحی را از روی ایرنا بردار گفتم شما کی هستید؟ گفتند ما می‌گوییم‌ بردارید و نظر آقا است. گفتم نظر آقا را باید روابط‌ عمومی یا دفتر معظم له اعلام کنند و ... گفتند نه همین که ما می‌گوییم. گفتم عمل نمی‌کنم. گفتند که خودت باید با دستگاه قضایی روبرو شوی و از فردای آن روز فشارها شروع شد.»
XS
SM
MD
LG