لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

افزایش فشارها بر نزدیکان احمدی‌نژاد؛ محمدشریف ملک‌زاده بازداشت شد


آقای ملک‌زاده متهم شده که «سوابق مسئله‌دار» وی مصالح نظام را به خطر می‌اندازد.
آقای ملک‌زاده متهم شده که «سوابق مسئله‌دار» وی مصالح نظام را به خطر می‌اندازد.
تنها دو روز پس از استعفای محمدشریف ملک‌زاده از معاونت وزارت امور خارجه، و یک روز پس از آنکه نمایندگان از استیضاح علی‌اکبر صالحی به دلیل به کارگیری آقای ملک‌زاده در وزارت خارجه دست کشیدند، چند خبرگزاری داخلی ایران از بازداشت این چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد خبر داده‌اند.

خبرگزاری فارس روز پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که محمدشریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، بازداشت شده است.

واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران نیز، به نقل از یک «مقام آگاه قضایی» بازداشت آقای ملک‌زاده را تأیید و وعده داده است که قوه قضائیه به زودی اطلاعیه‌ای در مورد بازداشت وی صادر خواهد کرد.

آقای ملک‌زاده از چهره‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد است و به تازگی انتصاب وی به عنوان معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه، دور تازه‌ای از انتقادهای نمایندگان مجلس از عملکرد دولت را به دنبال داشت.

در این زمینه بیش از ۳۰ نماینده مجلس طرحی را برای استیضاح علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، به دلیل به کارگیری آقای ملک‌زاده در این وزارتخانه تهیه کردند. گرچه با انصراف آقای ملک‌زاده از این پست، استیضاح‌کنندگان روز گذشته خبر دادند که از این موضوع منصرف شده‌اند.

آقای ملک‌زاده از سوی استیضاح‌کنندگان متهم شده بود که «سوابق مسئله‌دار» وی مصالح نظام را به خطر می‌اندازد. در این زمینه در خبرها منتشر شد که نظر وزارت اطلاعات نیز در مورد انتصاب آقای ملک‌زاده به معاونت وزارت خارجه «منفی» بوده است.

استیضاح‌کنندگان همچنین از عدم توجه وزیر خارجه به تذکر دادستان تهران در مورد انتصاب آقای ملک‌زاده گله کرده بودند.

در این میان دادستان نیز به خبرنگاران گفت که «تماس تلفنی خیرخواهانه‌ای» با وزیر خارجه داشته اما تأکید کرد که مایل نیست وارد «بازی‌های سیاسی» شود.

«اتهامات مالی» دلیل بازداشت ملک‌زاده

در همین حال خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأیید بازداشت محمدشریف ملک‌زاده در صبح روز پنجشنبه، دلیل بازداشت این چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد را اتهامات مالی و وجود پرونده‌های فراوان در قوه قضائیه اعلام کرد.

اسماعیل کوثری به خبرگزاری مهر گفته است که کمیسیون امنیت ملی پیش از این نیز به دلیل اتهامات فراوان آقای ملک‌زاده هشدارهای زیادی را به وزیر امور خارجه و دیگر نهادهای دولتی داده بود.

این نماینده اصولگرای مجلس افزوده است که «ملک‌زاده در حالی از شورای عالی ایرانیان به معاونت وزارت خارجه رسیده بود که پرونده‌های زیادی از تخلفات اداری و مالی وی در قوه قضائیه مطرح بود.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که روز یکشنبه این هفته نیز احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در انتقاد از به کارگیری آقای ملک‌زاده در وزارت خارجه، وی را فردی با «ده‌‌ها اتهام و شهرت به کجی و انحراف بين بسياری از سياستمداران» معرفی کرد.

آقای توکلی همچنين مدعی شده بود که آقای ملک‌زاده «پرونده‌های متعدد اداری و مالی در قوه قضاييه جمهوری اسلامی دارد.»

گرچه هنوز مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی واکنشی به خبر بازداشت محمدشریف ملک‌زاده نداشته‌اند، اما تأیید خبر بازداشت این چهره نزدیک به رئیس دولت حاکی از دور جدیدی از برخوردها با اطرافیان محمود احمدی‌نژاد است.

از زمان شدت گرفتن اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فشارها بر نزدیکان آقای احمدی‌نژاد افزایش یافته است و در این بین شماری از کارکنان نهاد ریاست جمهوری که از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی به شمار می‌روند توسط مقام‌های امنیتی بازداشت شده‌اند.

طیف اصولگرای منتقد دولت که همچنان تأکید می کند در صورت تکرار انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۸۸، گزینه غیر از محمود احمدی‌نژاد نخواهند داشت، از هفته‌ها پیش به روش‌های گوناگون به رئیس دولت هشدار داده‌اند از اطرافیان خود که «جریان انحرافی» لقب گرفته‌اند، دوری گزیند.

در این میان طی هفته‌های گذشته، اخبار ضد و نقیضی مبنی بر صدور حکم بازداشت برای چندین چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، از جمله معاون اول وی محمدرضا رحیمی، رئیس دفترش اسفندیار رحیم‌مشایی، و معاون اجرایی‌اش حمید بقایی، منتشر شد اما هیچ یک از این بازداشت‌ها از سوی مراجع مسئول تأیید نشد.

اکنون محمدشریف ملک‌زاده نزدیک‌ترین فرد به محمود احمدی‌نژاد است که پس از روبه‌رو شدن با اتهامات مالی بازداشت شده و باید دید در روزهای آینده، دولت به چه شیوه‌ای با بازداشت این عنصر نزدیک به خود روبه‌رو خواهد شد.

بازداشت محمدشریف ملک‌زاده همچنین در حالی صورت گرفته است که چندی پیش امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری، از موافقت رهبر جمهوری اسلامی با بازداشت همه چهره‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی خبر داده بود.

عبدالنبی نمازی چندی پیش گفته بود که فرمانده سپاه پاسداران از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته است که اجازه بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی را صادر کند تا به این ترتیب «کل غائله [جریان انحرافی] حل شود.»

با این همه بر اساس نقل قول آقای نمازی، آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ گفته بود که «همه عوامل را دستگير کنيد؛ کسانی که نيروهای عملياتی اين طرح هستند؛ آقا فرمودند با قوت بازجويی کنيد و بررسی کنيد اما حساب رئيس جمهور را جدا کنيد.»

گرچه پس از انتشار این نقل قول، سپاه پاسداران و نیز دفتر آیت‌الله خامنه‌ای آن را تکذیب کردند، اما آقای نمازی در سخنان دیگری تأکید کرد که سخنانش درست بوده و از سپاه و بیت رهبری، نزد آیت‌الله خامنه‌ای گلایه خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG