لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

هیات منصفه مدیرمسئول روزنامه دولتی ایران را مجرم شناخت


علی اکبر جوانفکر (چپ) مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد و مدیر مسئول روزنامه دولتی ایران
علی اکبر جوانفکر (چپ) مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد و مدیر مسئول روزنامه دولتی ایران
علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد و مدیر مسئول روزنامه ایران با اکثریت آرای اعضای هیات منصفه مطبوعات و به اتهام «نشر مطالب خلاف موازین اسلامی»، مجرم شناخته شده است. هیات منصفه همچنین متهم را مستحق تخفیف، ندانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر کسائیان، سخنگوی هیات منصفه مطبوعات با تایید این خبر گفته است: «رای هیئت منصفه به قاضی سیامک مدیر خراسانی ریاست دادگاه ارسال شده و قاضی یک هفته فرصت دارد رای نهایی را صادر کند.»

روزنامه دولتی ایران، چندی پیش ویژه نامه‌ای به نام «خاتون» منتشر کرد که در آن به ابعاد مختلف مسئله حجاب در ایران اشاره شده بود.

شماری از نمایندگان مجلس و منتقدان سیاست‌های فرهنگی دولت این ویژه نامه را «ضدفرهنگی» خوانده و خواستار پیگیری قوه قضاییه در مورد آن شده بودند. سخنگوی قوه قضاييه هم گفته بود که پرونده روزنامه ايران در هيئت نظارت مطرح شده و ضمن تذکر جدی به دادگاه ارسال می‌شود.

رسانه‌های اصولگرا با برجسته کردن مصاحبه مهدی کلهر در ويژه نامه «خاتون» درباره حجاب نوشته بودند که اين مشاور پيشين رئيس جمهور ايران، رنگ مشکی چادر را «متکبرانه» و نتيجه تحميل شاهان قاجار به زنان و دختران ايرانی دانسته که از مجالس عياشی شبانه در اروپا بيرون آمده است.

آقای کلهر درباره نحوه ورود چادر مشکی به ايران به ويژه نامه خاتون گفته بود: «ناصرالدين شاه در سفرهای اروپايی، شب که به مجلس عياشی می‌رفت، می‌ديد آنجا لباس مردها مشکی است، کلاه سيلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌آيند. اين به نظرش آمد که يک نوع سنگينی و وقار دارد و گرنه در اسلام به صراحت داريم که رنگ تيره مکروه است. اين رنگ مشکی متکبرانه را ناصر الدين شاه آورد. خدا لعنتش کند. همين جور آتش به قبرش ببارد. مرد ملعونی بود.»

وی افزوده بود: «از لحاظ فلسفه حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تير نگاه هيز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بدترين پوشش است چون چهره زن را در قاب می‌کند.»

علی اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه ايران، هم در يادداشتی به انتقاد از «برخوردهای پليسی» با آنچه که در ايران «بدحجابی» خوانده می‌شود پرداخته و گفته بود که «نه تنها نتيجه مطلوبی از اقدامات پليسی عايد نشده است، بلکه آسيب‌های ناشی از آن به متن جامعه تسری يافته و بر پيچيدگی و دشواری راه حل‌ها خواهد افزود.»

رسانه های اصولگرا انتشار اين ويژه‌نامه و به گفته آنها، «حمله به پوشش اسلامی زنان و دختران مسلمان» را از موارد در دستور کار «جريان انحرافی» درون دولت احمدی نژاد عنوان کرده‌اند. «جريان انحرافی» برای معرفی برخی از نزديکان رئيس جمهور ايران به کار می‌رود که به گفته منتقدان دولت هدایت آنها با اسفنديار رحيم مشايی، رئيس دفتر محمود احمدی‌نژاد، است.

در همين زمينه، سايت «فردا» نزديک به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، نوشته بود: «به نظر می‌رسد جريان انحرافی با وارد شدن به مسائل حساس اجتماعی و شبهه وارد کردن به آنها سعی دارد مرحله جديدی از فعاليت‌های خود را آغاز کند.»


پیش از این شماری از نمایندگان مجلس هم در بیانیه‌ای، «اظهارات غير کارشناسانه و غير منطقی و بدعت آميز به مسئله حجاب» و «زير سوال بردن اقدامات قانونی نيروی انتظامی در طرح ارتقای سلامت اخلاقی» را از ايرادهای ويژه نامه «خاتون» دانسته و گفته بودند که در اين نشريه، «نوعی تسامح و تساهل فرهنگی و چراغ سبز به بدحجابی در فضای کشور» به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG