لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

برتری دو حزب اسلامی در مرحله نخست انتخابات پارلمانی مصر


محمد مُرسی (راست)، رهبر حزب «آزادی و عدالت»‌ اخوان المسلمین در کنار دیگر اعضای این حزب
محمد مُرسی (راست)، رهبر حزب «آزادی و عدالت»‌ اخوان المسلمین در کنار دیگر اعضای این حزب
یک مقام ارشد ناظر بر انتخابات مصر می‌گوید دو گروه اسلام‌گرای اخوان المسلمین و سلفی‌ها موفق شده‌اند در مرحله نخست انتخابات پارلمانی مصر، بیشترین درصد آرا را به خود اختصاص دهند.

یسری عبدالکریم، رئیس دفتر اجرایی شورای عالی انتخابات به شبکه خبری س‌ان‌ان گفته است که حزب «آزادی و عدالت»، متعلق به گروه میانه‌روی اخوان‌المسلمین موفق شده است «۴۰ درصد» آرا را از آن خود کند و این در حالی است که حزب تندروری اسلامی «النور»، وابسته جنبش سلفی نیز «۲۰ درصد» آرا را به خود اختصاص داده است.

در این میان به گفته آقای عبدالکریم احزاب لیبرال «۱۵ درصد» از آرا را دریافت کرده‌اند و حزب میانه‌روی اسلامی «الوسط» و احزاب «الوفد» و «عدالت» نیز به ترتیب «شش، پنج و یک درصد» آرا را تصاحب کرده‌اند.

حزب اخوان‌المسلمین سال ۱۹۲۸ در مصر تأسیس شده و علیرغم غیر قانونی اعلام شدنش در دوران حسنی مبارک، از حمایت مردمی برخوردار است.

این حزب بر میانه‌روی تأکید دارد و به گفته اعضای آن، پایان دادن به فساد، احیای اقتصاد و ایجاد یک دموکراسی حقیقی در مصر از سوی این حزب در ارجحیت قرار دارد.

از دیگر سو اما حزب «النور» سلفی‌ها با ایده‌های افراطی اسلامی در انتخابات حضور پیدا کرده‌‌ و گفته است که خواهان ممنوعیت مشروبات الکلی، سواحل مختلط، هنر و ادبیات «غیر اسلامی» و همچنین خواستار عدم حضور زنان و مسیحیان در پست‌های اجرایی است.

در بخش نخست انتخابات مجلس سفلای مصر، ۶۲ درصد از واجدین شرایط، بالغ بر هشت میلیون نفر، شرکت کردند.

عبدالمعز ابراهیم، مسئول برگزاری انتخابات مصر گفته است که این دور از انتخابات با کاستی‌هایی نظیر صفوف بلند رأی‌دهندگان و تأخیر در رسیدن برخی از صندوق‌های انتخاباتی همراه بود که به گفته وی مسئولان در بخش‌های بعدی انتخابات این نواقص را برطرف خواهند کرد.

انتخابات مجلس سفلای مصر در سه مرحله برگزار خواهد شد و بخش اول این انتخابات سرنوشت ۳۰ درصد از ۴۹۸ کرسی مجلس سفلای پارلمان مصر را تعیین می‌شود.

بخش‌های دوم و سوم این انتخابات که در مجموع ۱۸ استان دیگر مصر را پوشش خواهند داد، به ترتیب ۲۳ آذرماه و ۱۳ دی‌ماه برگزار شده و بنابر اعلام قبلی نتایج نهایی انتخابات مجلس سفلای مصر، ۲۳ دی‌ماه اعلام می‌شود.

پس از این رأی‌گیری، انتخابات مجلس سنای مصر نیز در سه مرحله برگزار شده و در نهایت، به گفته ارتش مصر، مردم مصر، ژوئن سال ۲۰۱۲ برای انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG