لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۱

ژاپن بر شدت تحریم‌ها علیه ایران می‌افزاید


یوکیو ادانو
یوکیو ادانو
دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که در مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحريم‌ها عليه ايران را افزايش می‌دهد. بر این اساس نام ۱۰۶ موسسه، يک شخص و سه بانک، به فهرست قبلی تحريم‌های ژاپن افزوده می شود.

با این‌حال تحريم‌های جديد ژاپن شامل خريد نفت خام از ايران نمی‌شود و يوکيو ادانو، وزير اقتصاد، تجارت و صنايع ژاين می‌گويد «ژاين بايد در مورد هرگونه توقف واردات نفت خام مراقب باشد».

ايران از لحاظ میزان فروش نفت به ژاپن در جایگاه چهارم قرار دارد.

در حال حاضر با فشار روزافزون آمریکا، نقل و انتقال مالی به ایران با دشواری روبرو است و گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز گفته است که نظری اجماعی در میان اعضای این اتحادیه شکل گرفته که نیاز است نفت ایران مورد تحریم قرار گیرد.

جمهوری اسلامی هشدار داده است که تحریم نفت ایران موجب افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.

چین، هند، ژاپن، ترکیه و اتحادیه اروپا از خریداران اصلی نفت ایران هستند.

ژاپن سال گذشته تحريم‌های جديدی را عليه ايران به اجرا گذاشت و اموال اشخاص و سازمان‌هايی را که با برنامه هسته‌ای ايران در ارتباط بودند، مسدود کرد. توکيو همچنين محدوديت‌های بيشتری برای نقل و انتقال مالی با ايران به اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير بازرگانی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که نام ۱۰۶ موسسه، سه بانک ايرانی و يک فرد حقیقی، به فهرست قبلی تحريم‌ها افزوده می شود. بدين ترتيب تحريم‌های ژاپن در مجموع ۲۶۷ موسسه، ۲۰ بانک ايرانی و ۶۶ نفر را در بر می‌گيرد.

ايران که با انتقادهای شديد بين المللی بر سر موضع سرسختانه هسته‌ای خود روبرو است، اخیرا، پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هدف دور تازه تحريم‌های مالی و بانکی آمريکا، بريتانيا ، کانادا و استرالیا قرار گرفته است.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر خود تصريح کرده است که ايران بر روی برنامه‌هايی که هدف آن می‌تواند توليد سلاح اتمی باشد کار کرده و خواستار همکاری تهران برای راستی آزمايی فعاليت‌های هسته‌ايش شد.
اتحادیه اروپا نیز اخیرا فهرست تازه‌ای از افراد و شرکت‌های تحت تحريم ايران را منتشر کرد که ۱۸۰ شخصيت حقيقی و حقوقی را در بر می‌گيرد.
جمهوری اسلامی ايران تاکنون چهار بار از سوی شورای امنيت هدف تحريم قرار گرفته است و کشورهای غربی و آژانس بارها از تهران خواسته‌اند تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد و ثابت کند که فعاليت‌های اتمی‌اش اهداف نظامی ندارند.
ايران می‌گويد که اين فعاليت‌ها ماهيت صلح‌آميز دارد و غنی‌سازی اورانیوم را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG