لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۵

مهمانپرست: تحریم نفتی ایران قیمت نفت را به ۲۵۰ دلار می رساند


رامین مهمان‌پرست می گوید که ایران اجازه نمی دهد تحریم های نفتی علیه آن به اجرا در آید.
رامین مهمان‌پرست می گوید که ایران اجازه نمی دهد تحریم های نفتی علیه آن به اجرا در آید.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید تحریم بخش انرژی ایران، قیمت نفت را به «بالای ۲۵۰ دلار» در هر بشکه می‌رساند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در سخنانی مشابه نسبت به افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی، در صورت اعمال تحریم‌ها علیه ایران، هشدار داده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» که روز یکشنبه منتشر شد، با اشاره به تهدیدهای غرب و آمریکا در مورد تحریم بانک مرکزی و نفت و گاز ایران، تحریم بانک مرکزی را به تنهایی «بی‌اثر» دانست و تأکید کرد آنچه اهمیت دارد نفت و گاز است که سرمایه اصلی بانک مرکزی به شمار می‌رود.

وی در مورد تحریم نفت و گاز ایران هشدار داد و گفت: «به محض این که چنین طرحی به شکل جدی مطرح شود، قیمت نفت به بالای ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.»

با توجه به متوسط قیمت روزانه سبد نفتی اوپک که دهم آذرماه، «۱۰۹.۴۱ دلار» در هر بشکه اعلام شده است، ارزیابی آقای مهمان‌پرست به منزله جهش قیمت نفت به بیش از دو برابر قیمت کنونی است.

در همین زمینه، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روز شنبه هشدار داد: «اگر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اقدام به تحریم نفت و گاز کشورمان کنند، قیمت جهانی هر بشکه نفت تا ۲۵۰ دلار در بازار روز بالا می‌رود.»

به دنبال انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ابراز نگرانی مجدد آژانس از برنامه هسته‌آی ایران، قدرت‌های غربی در صدد برآمدند تا حلقه تحریم‌های ایران را تنگ‌تر کنند.

در همین زمینه سنای آمریکا دهم آذرماه به اتفاق آرا، طرح تحریم و مجازات موسسات مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران معامله می‌کنند را به تصویب رساند.

در عین حال اتحادیه اروپا نیز طرح ممنوعیت واردات نفت جمهوری اسلامی را مد نظر قرار داده است.

با این‌حال این طرح‌ها هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌اند. طرح آمریکا برای عملی شدن نیازمند تایید ریاست جمهوری ایالات متحده است و تصمیم اتحادیه اروپا نیز هنوز مورد موافقت رسمی قرار نگرفته است.

رامین‌ مهمان‌پرست در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه شرق گفت که شرایط در غرب برای اعمال چنین تحریم‌هایی مهیا نیست و در عین حال افزود که جمهوری اسلامی «اجازه نمی‌دهد» این تحریم‌ها به اجرا در بیاید.

تحریم‌های غرب در واکنش به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است؛ فعالیتی که به گفته غرب دارای بعد نظامی است.

با این‌حال جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای اش دارای ماهیتی کاملا صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG