لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

اسرائیل: غرب تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران تصویب کند


موشه یعلون
موشه یعلون
اسرائیل از غرب خواست تا بر سر اعمال تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه ایران به توافق رسیده و جمهوری اسلامی را وادار کنند تا میان برنامه هسته‌ای و بقای خود دست به انتخاب بزند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، موشه یعلون، وزیر امور استراتژیک اسرائیل روز پنجشنبه در گفت‌و گو با رادیو اسرائیل، با اشاره به تحریم بانک مرکزی و نفت ایران اظهار کرد که «می‌توان اقتصاد ایران را فلج کرد» و افزود اگر رژیم ایران خود را در بن‌بست اقتصادی بیابد، مجبور می‌شود میان تداوم برنامه هسته‌ای خود یا بقا یک راه را در پیش بگیرد.

اظهارات وزیر امور استراتژیک اسرائیل در حالی بیان شده‌اند که روز پنجشنبه سران اتحادیه اروپا موافقت کردند تا تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی را به ۱۸۰ شخصيت و شرکت ايرانی ديگر گسترش دهند ولی بر سر تحريم نفت ايران به توافقی دست نيافتند.

با این‌حال فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند اعمال تحریم‌های «سخت و بی‌سابقه» در حوزه‌های مالی و نفت ایران را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین نمایندگان سنای آمریکا نیز در همین روز به اتفاق، طرح تحریم و مجازات مؤسسات مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران معامله می‌کنند را به تصویب رساندند؛ اگرچه این طرح برای اجرایی شدن، باید به تأیید رئیس جمهور آمریکا برسد.

اسرائيل و کشورهای غربی بارها تهران را متهم کرده‌اند که در پوشش فعاليت‌های اتمی خود به دنبال ساخت سلاح هسته ای است؛ اتهامی که ايران آن را رد کرده و گفته است اين برنامه اهداف صلح‌آميز دارد.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با رادیو اسرائیل بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را «غیر قابل قبول» خواند و گفت: «ما بنا داریم این برنامه را متوقف کنیم و تمام گزینه‌ها در این زمینه روی میز قرار دارد.»

وی با این‌حال خاطر نشان کرد که «در حال حاضر» حمله به تاسيسات هسته ای ايران در دستور کار قرار ندارد و افزود: «ما در حال حاضر چنين قصدی نداريم... در صورتی که ضرورت نداشته باشد به سراغ جنگ نخواهيم رفت، ولی ممکن است زمانی پيش بيايد که مجبور شويم دست به چنين کاری بزنيم.»

جمهوری اسلامی بارها هشدار داده است که هر گونه تحرک نظامی از سوی اسرائیل و آمریکا، با پاسخی سهمگین از سوی ایران مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG