لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

ديدار وزير اطلاعات ايران با وليعهد و رئيس سازمان اطلاعات عربستان سعودی


حيدر مصلحی وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در هفته جاری به عربستان سعودی رفته و با وليعهد و رئيس سازمان اطلاعات اين کشور به منظور «رفع سوء تفاهم های پيش آمده در روابط دوجانبه» ديدار و گفت و گو کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روزسه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت که سفر وزير اطلاعات به عربستان سعودی به منظور گفت و گو با مقام های اين کشور برای رفع سوء تفاهم های پيشامده و به بحث گذاشتن مسائل امنيتی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران در اين باره اظهار داشت: «دو کشور ايران و عربستان از کشورهای مهم منطقه هستند که در جهان اسلام نيز نقش و تاثير بسزايی دارند. وجود اين تماس‌ها و تبادل نظرها و رايزنی‌ها به رفع سوء تفاهم‌ها کمک می‌کند و از طريق آن به موضوعات سياسی و امنيتی دوجانبه می‌پردازيم. اين سفر و مذاکرات نتايج و دستاوردهای مفيدی را برای ايران و عربستان و منطقه‌ی ما داشته است.»

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نيز گزارش داد که حیدر مصلحی با شاهزاده نايف بن عبد العزيز ، وليعهد و وزير کشور سعودی ديدار و گفت و گو کرد.

بنا بر اين گزارش، در اين ديدار که «مسائل دارای اهميت مشترک به بحث گذاشته شد» شاهزاده مقرن بن عبد العزيز رئيس سازمان اطلاعات عربستان سعودی نيز حضور داشت.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط هم سه شنبه نوشت که شماری از مسائل مربوط به روابط دو کشور به بحث گذاشته شد. هيچکدام از اين گزارش ها اما از جزئيات بيشتری از ديدار و گفت و گوهای انجام شده سخنی به ميان نياورده اند.

سفر حیدر مصلحی به عربستان سعودی اولين سفر يک مسئول بلند پايه ايرانی به اين کشور پس از تیره شدن روابط تهران و ریاض است. تنش ها در روابط دوکشور پس از اعزام نيروهای نظامی عربستان سعودی به بحرين برای سرکوب اعتراضات در این کشور آغاز شد.

ماه های فوريه و مارس گذشته بحرين شاهد اعتراض های خيابانی معترضان شيعه بود که خواستار برقراری نظام پادشاهی مشروطه هستند. اين اعتراض ها با دخالت نيروهای امنيتی پايان يافت. در اين ميان بحرين از کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس خواست نيروهای نظامی خود موسوم به «سپر جزيره» را برای کمک ارسال کنند. نيروهای نظامی عربستان سعودی، امارات عربی متحد و کويت به بحرين رفتند و در مقابل ساختمان های مهم حکومتی و مرزها مستقر شدند. بحرين جمهوری اسلامی ايران را متهم به دخالت در امور داخلی خود و تحريک شيعيان می کند.

اوج تنش در روابط دوجانبه حدود دوماه پيش بود که ايالات متحده آمريکا، مقامات ايرانی را متهم به توطئه برای ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن کرد. اگر چه مقام های ايرانی هرگونه دخالت در چنين توطئه ای را رد می کنند، اما به هر حال، اين اتهام تنش های ميان تهران و رياض را اوج بخشيده است.

عربستان سعودی از ايران به دليل توطئه برای ترور سفيرش در واشينگتن، به شورای امنيت سازمان ملل متحد شکايت برده است.
XS
SM
MD
LG