لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

شاهزاده ترکی الفیصل: حمله به ایران اندیشه ای خطرناک است


ترکی الفيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان
ترکی الفيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان

ترکی الفيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان و برادرزادۀ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز سه شنبه طی سخنانی در واشينگتن، با حملۀ نظامی عليه ايران به شدت مخالفت کرد و آن را انديشه ای باطل و خطرناک ناميد.

وی که به دعوت باشگاه ملی مطبوعات آمريکا برای نمايندگان رسانه ها سخنرانی می کرد، در عین حال سياست های جمهوری اسلامی ايران در منطقه و اتهام مربوط به توطئۀ ترور سفير کشورش در آمريکا را به باد انتقاد گرفت.

شاهزاده سعودی تصريح کرد که در رابطه با رهبران حکومت ايران دو مساله وجود دارد: «يکی جاه طلبی آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای و ديگری دخالت مدوام آنها در امور کشورهای عربی. در مورد سلاح اتمی، عربستان همچنان بر اين موضوع اصرار دارد که رهبران ايران، دست از اين هدف بردارند و با عمل و تعهد، از ايجاد يک منطقۀ عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاور ميانه پشتيبانی کنند.»

وی در همان حال، اقدام نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران را مردود دانست و ضمن مخالفت با آن به فجايع انسانی و خسارت های مالی ناشی از چنين جنگی تاکيد کرد که پيامدهای آن تا مدتها ادامه خواهد داشت.

او همچنين اظهار عقيده کرد که عمليات نظامی عليه ايران، ممکن است موجب پشتيبانی ايرانيان از رژيم کنونی شود.

ترکی الفیصل در مورد موضوع دوم و آنچه که وی آن را دخالت رهبران ايران در امور داخلی کشورهای مستقل عرب توصيف کرد گفت که در اين زمينه دلايل فراوانی، از جمله کشف توطئۀ ترور سفير عربستان در ايالات متحده در دست است که از دخالت نيروی قدس حکايت دارد.

اين مقام سعودی با تاکيد براين که آنچه برشمرد مختصری از اعمال کادر رهبری فعلی ايران است افزود: «در تمام جهان عرب، رهبران ايران به طور مداوم و به شيوۀ پنهانی و نيز با پشتيبانی از سازمان هايی مانند حزب الله و ديگران، در امور داخلی دولتها دخالت می کنند.»

به گفتۀ وی، حزب الله تنها به لبنان محدود نمی شود: « حزب الله در بحرين، در حجاز، در ترکيه و در پاکستان نيز با پشتيبانی دولت ايران فعال است.»

ترکی الفیصل در مورد اتهام توطئۀ اخير برای ترور سفير عربستان در آمريکا، خواستار کيفر آن دسته از مسوولان ايرانی شد که به گفتۀ او در توطئۀ اخير دست داشته اند و اگر دولت ايران نسبت به اين دادخواهی بی تفاوت بماند، عربستان اين موضوع را به سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد.

وی از دیگر نمونه های دخالت جمهوری اسلامی در کشورهای عربی، دخالت در امور عراق را مثال زد.

شاهزاده سعودی در مورد شرايط بحرين هم گفت: «به نظر می رسد اوضاع در حال حاضر ثبات يافته، ولی دشواری ها باز هم می توانند شعله ور شوند، همچنان که کشف اخير طرح مورد حمايت دولت ايران برای بمب گذاری در تاسيسات بحرين و از جمله در سفارت عربستان در منامه و جادۀ ملک فهد نشان داد.»

مقام سعودی در پاسخ به پرسش راديو فردا در بارۀ دخالت نظامی عربستان در بحرين اظهار داشت که اين اقدام به تقاضای دولت بحرين و در چارچوب منشوری صورت گرفت که کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس برآن توافق کرده اند و نيروهای سعودی در برخورد با معترضان بحرينی هيچ گونه دخالتی نداشتند.

شاهزادۀ سعودی، قيام های موسوم به بهار عربی را «گرفتاری های عربی» توصيف کرد و گفت: مصر، ليبی و تونس اکنون وارد مرحلۀ خطرناک و دشوار تجديد سازماندهی شده اند. وی نسبت به احتمال ظهور سازمان های تروريستی جديد در خاور ميانه و شمال آفريقا به دليل شرايط ناشی از انقلاب های عربی ابراز نگرانی کرد.

ترکی الفيصل همچنین گفت که سی و پنج هزار نيروی امنيتی آموزش ديده و ورزيده، برای ايمنی تاسيسات نفتی عربستان به خدمت گماشته شده اند.

اين مقام سعودی در سخنان روز سه شنبۀ خود در باشگاه ملی مطبوعات آمريکا، ذخيرۀ ارزی عربستان را ۶۰۰ ميليارد دلار اعلام کرد.

ترکی الفیصل برای محافل سياسی و مطبوعاتی آمريکا چهرۀ آشنايی است چرا که برای سال ها سفير عربستان در واشينگتن بود.

او از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱، يعنی دو سال پيش از وقوع انقلاب اسلامی در ايران، تا زمانی که به سفارت کشورش در لندن گماشته شد، به مدت بيست و چهار سال، رياست سازمان اطلاعات و امنيت عربستان به نام «مخابرات الامنيه» را برعهده داشت و گفته هايش در روز سه شنبه از سوی محافل مطبوعاتی، بازگو کنندۀ نطر دولت عربستان تلقی شده است، اگرچه وی طی کنفرانس مطبوعاتی، دوبار تکرار کرد که از جانب دولت سعودی سخن نمی گويد.

XS
SM
MD
LG