لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

ساندی تایمز: پنهان‌کاری اسرائیل از آمریکا در مورد حمله به ایران


بنیامین نتانیاهو (راست) و ایهود باراک در دو سوی یک فرمانده ارتش اسرائیل
بنیامین نتانیاهو (راست) و ایهود باراک در دو سوی یک فرمانده ارتش اسرائیل
هفته‌نامه بریتانیایی «ساندی تایمز» ادعا می‌کند که دولت اسرائیل حاضر نشده است بپذیرد قبل از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران رئیس جمهور آمریکا را مطلع کند. به همین دلیل حدس و گمان و نگرانی‌ها در مورد اقدام نظامی یک‌جانبه اسرائیل علیه ایران در ماه‌های تابستان افزایش یافته است.

این روزنامه از قول یک منبع مطلع از مذاکرات مقامات نظامی ارشد آمریکا با نخست وزیر تندروی اسرائیل می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو حاضر نشده است به درخواست آمریکا برای کسب تضمین در مورد مطلع کردن آن کشور از جزئیات اقدامات اسرائیل علیه ایران پاسخ مثبت دهد.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، ظاهرا با هدف حل این مشکل ماه گذشته به تل‌آویو سفر کرد و خصوصی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار کرد.

در این ملاقات آقای پانه‌تا پیام خصوصی و صریح رئیس جمهور آمریکا را به مقامات اسرائیلی رساند که خواستار آن شده بود که اسرائیل بدون کسب توافق یا اطلاع آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نکند.

به گفته منابع آمریکایی و اسرائیلی حاضر در این جلسه که فقط تعداد انگشت‌شماری از مشاوران دو طرف در آن شرکت داشتند، مقامات اسرائیلی بدون آن که اذعان کنند طرح مشخصی برای حمله به ایران دارند از دادن هرگونه تضمینی جهت مطلع کردن آمریکا طفره رفته‌اند.

به دنبال این برخورد مقامات اسرائیل، رئیس جمهور آمریکا به سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده دستور داده است تا اقدامات اسرائیل را به شدت زیر نظر بگیرند.

هفته‌نامه «ساندی تایمز» سپس به فضای رسانه‌ای و محافل سیاسی اسرائیل طی چند هفته اخیر اشاره کرده و می‌نویسد که اگر هیاهوهای به راه افتاده در تل‌آویو را مبنا قرار دهیم، این طور به نظر می‌رسد که برای اسرائیلی‌ها وقوع جنگ در آینده نزدیک امری مسلم است.

در ماه‌های اخیر واحدهای گوناگون نیروهای مسلح اسرائیل در حال انجام مانور و آزمایش‌های مختلفی بوده‌اند که مهم‌ترین مورد آن آزمایش موشک دوربردی است که به راحتی می‌تواند خاک ایران را هدف بگیرد. در شهر تل‌آویو و اطراف آن نیز مانورهای مربوط به دفاع غیرنظامی و شرایط اضطراری انجام شده است.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که سرو صدای رهبران و رسانه‌های اسرائیلی طی هفته‌های اخیر و همزمان با انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بلوف برای تشویق جامعه بین‌الملل به اعمال فشار بیشتر به ایران است. وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید غرب نخواهد توانست برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت چین و روسیه را جلب کند، بنابراین اقدام نظامی تنها گزینه ممکن است. و نخست وزیر اسرائیل نیز شاید با هدف تشدید فضای ایران‌هراسی در سطح جامعه اسرائیل چنین تهدیدهایی را بزرگ نمایی می‌کند.

هفته‌نامه «ساندی تایمز» یادآوری می‌کند که چند ماه پیش تعدادی از روسای بازنشسته دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در مصاحبه‌های خود طرح حمله به ایران را اقدامی نابخردانه توصیف کرده و سیاستمداران اسرائیل از جمله نخست وزیر را متهم کرده‌اند که با تاکید بر گزینه نظامی علاوه بر به خطر انداختن امنیت اسرائیل سعی می‌کنند جو هراس در جامعه را برای پیشبرد منافع خود تشدید کنند.

با این همه باید هشدارهای مسئولان سابق نهادهای امنیتی اسرائیل را جدی گرفت، چون انتقاد علنی و تند آنها از نخست وزیر ممکن است به این دلیل باشد که از نظر آنها آقای نتانیاهو واقعا قصد حمله به ایران را دارد.

به نظر می‌رسد که بخش وسیعی از افکار عمومی در اسرائیل از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران نگران‌اند و حمله نظامی را جزء موثر‌ترین راه حل‌ها برای مقابله با این تهدید می‌دانند. اما در میان تحلیل‌گران و کار‌شناسان اسرائیلی گروهی هستند که معتقدند به جای وارد شدن به جنگی همه‌جانبه باید از روش‌های پنهانی و خراب‌کارانه برای ضربه زدن به برنامه‌های هسته‌ای ایران استفاده کرد.

بسیاری از کار‌شناسان و سیاستمداران غربی در مورد موفقیت اقدام نظامی تردیدهای جدی دارند. در عین حال آنها تاکید می‌کنند که نیروهای مسلح اسرائیل به تنهایی قادر به پیشبرد این عملیات نخواهند بود و در ‌‌نهایت ممکن است بتوانند تولید تسلیحات هسته‌ای توسط ایران را یک تا دو سال به تاخیر بیندازند.

هفته‌نامه «ساندی تایمز» در پایان یادآوری می‌کند که تعدادی از رهبران کشورهای اروپایی از جمله فرانسه در مورد عواقب ناگوار حمله نظامی به ایران هشدار داده و لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، نیز چند روز پیش گفته است که چنین حمله‌ای پیامدهای بسیار جدی برای منطقه خاورمیانه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG