لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

برزیل: مخالف بکارگیری زور علیه ایران خارج از چارچوب شورای امنیت هستیم


برزیل روز جمعه اعلام کرد که این کشور مخالف هرگونه «اقدامات قهری» علیه ایران در خارج از چارچوب شورای امنیت است.

آنتونیا پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل، در این باره گفت: «اقدامات قهری می‌تواند در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد اما ما اینگونه ابتکارعمل‌ها را خارج از چارچوب (بین‌المللی) غیرقابل تصور می‌دانیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شماری از مقام‌های اسرائیلی برخورد با ایران را محتمل دانسته‌ و گزارش‌هایی نیز از قوت گرفتن حمله نظامی به ایران در رسانه‌های غربی منتشر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن به صراحت درباره احتمال ادامه برنامه نظامی ایران پس در سال‌های پس از ۲۰۰۳ سخن به میان آمده است.

در واکنش به این تحولات، وزیر خارجه برزیل، با بیان اینکه کشورش به دنبال ایجاد «اعتماد و کاهش تنش» است، تاکید کرد: «ما بر این باوریم که گفت‌وگو و دیپلماسی می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند و پیشرفت ایجاد کند.»

وزیر خارجه برزیل همچنین گفت که کشورش گزارش تازه آژانس درباره برنامه اتمی ایران را مطالعه کرده و با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای اتخاذ گام‌های بعدی در تماس بوده است.

در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی دوره عضویت غیردایم برزیل در شورای امنیت به پایان می‌رسد.

برزیل که به آخرین دور از تحریم‌های ایران رای منفی داده بود، به همراه ترکیه تلاش کرد که در مناقشه هسته‌ای ایران میانجی‌گری کند، اما کشورهای غربی با آن مخالفت کردند.

آخرین دور از تحریم در حالی صورت گرفت که ایران اعلام کرد حاضر است بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد و به ازای آن اورانیوم بیشتر غنی‌شده برای مصرف رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت کند؛ طرحی که از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش رد شد.

درحالی که‌ آمریکا خواستار فشار هرچه بیشتر بر ایران شده است، دیپلمات‌ها می‌گویند مدتی است که در پایتخت‌های اروپایی رایزنی بر سر اعمال تحریم‌های یکجانبه بر ایران آغاز شده است.

با این حال گفته می‌شود کشورهای اروپایی موضع واحدی درباره این تحریم‌ها ندارند؛ به ویژه اینکه گسترش تحریم‌ها به حوزه نفت و انرژی ایران، می‌تواند به اقتصاد جهانی و منافع ملی این کشورهای لطمه بزند.
XS
SM
MD
LG