لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

کاسترو: حمله اسرائیل به ایران به جنگ خونین منجر می شود


فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا در یک مطلب در روزنامه دولتی این کشور چاپ شد، نوشت: «هرگونه حمله نظامی از سوی اسرائیل به ایران به جنگ خونین و جهانی منتهی می شود که عواقب آن تمامی کشورهای جهان را درگیر خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیدل کاستروی ۸۵ ساله که پنج سال پیش ریاست جمهوری کوبا را به برادرش تحویل داد و این روزها مشغول مداوا و درمان است، در مطلب خود نوشته است: «با توجه به جمعیت ایران و توان نظامی این کشور، هرگونه اقدام نظامی اسرائیل عواقب بسیار پیچیده ای دارد و خیلی از کشورها را درگیر خواهد کرد چرا که ایران مانند سوریه و یا عراق نیست که اسرائیل بتواند با یک حمله هوایی، مسئله را تمام کند.»

نوشته آقای کاسترو که روز یکشنبه چاپ شده با انتقاد از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: «این گزارش جهان را به جنگ اتمی نزدیک می کند به ویژه که اسرائیل خود کلاهک های اتمی اعلام نشده زیادی دارد و با آن می تواند هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود به موارد و پرسش های
مطرح در پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و برخی از موارد موسوم به پنهان کاری و تلاش برای بررسی و آزمایش ساخت سلاح اتمی را برشمرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و با صلح آمیز خواندن فعالیت های اتمی خود، به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواسته به پرسش های آژانس پاسخ دهد و همکاری هایش با آژانس افزایش دهد تا بتواند ماهیت برنامه ای هسته ای ایران را تایید کند. تهران در واکنش به تحریم های شورای امنیت، همکاری هایش با آژانس با کاهش داده و منوط به محدود مقرر در پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی کرده است.

اسرائیل که دولت حاکم آن از ائتلاف راست و راست افراطی تشکیل شده، در دو سال گذشته بحث عملیات نظامی برای از بین بردن تاسیسات های اتمی ایران را مطرح کرده است. اسرئیل پیشتر در عراق در زمان حکومت صدام حسین و در سوریه دست به عملیات نظامی یکجانبه زده و تاسیسات مشکوک به فعالیت های اتمی را از بین برده است.

فیدل کاسترو در مطلب خود مدعی است: «هرچند ناتو (سازمان آتلانتیک شمالی) به عملیات نظامی خود در لیبی پایان داده، ولی از سوی دیگر در حال آماده کردن خود برای عملیات نظامی دیگر در ایران است.»

آندرس فوگ راسمون، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو پس از انتشار گزارش هایی از این دست که گفته بود ناتو مشغول آمادگی برای حمله به ایران است، اعلام کرد که این سازمان قصد مداخله در ایران را ندارد. آندرس فوگ راسموسن تصریح کرد: «بگذارید بر این موضوع تاکید کنم که ناتو به هیچ عنوان قصد مداخله در ایران را ندارد و ناتو به عنوان یک پیمان (دفاعی) دخالتی در مسئله ایران ندارد.»

پس از آنکه ترکیه، موافقت خود را با نصب رادارهای هشداردهنده ناتو در خاک خود اعلام کرد، مقام‌های ایرانی به آن واکنش نشان دادند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، به صراحت در این مورد گفته بود: «این سامانه موجبات نگرانی جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای همجوار را به وجود آورده‌است. ما ایجاد چنین سامانه‌ای را در شرایط فعلی که منطقه شاهد تحولات است را ضروری نمی‌بینیم و در این مورد تا حدودی تامل داریم و دوستان ما در ترکیه باید برای این موضوع توجیه لازم داشته باشند.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در این مورد گفته بود که هدف این سامانه‌ هشداردهنده، محافظت از اسرائیل در مقابل حملات تلافی‌جویانه ایران است. تیرماه امسال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از سامانه موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.
XS
SM
MD
LG