لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

«آمادگی مشروط مجاهدين خلق برای ترک اردوگاه اشرف»


 اردوگاه اشرف در عراق
اردوگاه اشرف در عراق
سازمان مجاهدين خلق روز سه شنبه اعلام کرده است، در صورت دريافت تضمين های امنيتی از سوی آمريکا و سازمان ملل متحد، بيش از سه هزار عضو اين سازمان آماده اند تا اردوگاه اشرف را ترک کرده و به مکان ديگری منتقل شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيدپرس، مريم رجوی، رهبر سازمان مجاهدين خلق در بیانیه ای از «آمادگی اصولی ساکنان اشرف برای انتقال به کمپ آزادی،» خبرداده است.

خانم رجوی همچنین خواستار «فراهم کردن تضمينهای حداقل برای تأمين امنيت و سلامت ساکنان اشرف » شده است.

«کمپ آزادی»يک پايگاه نظامی نيروهای آمريکايی است که اخيرا آن را تخليه کرده اند.

دولت آمريکا روز سه شنبه از ساکنان اردوگاه اشرف خواست طرح سازمان ملل را برای جابجايی خود به محلی موقتی در نزديکی فرودگاه بغداد بپذيرند تا کار انتقال آنها به کشوری ثالث انجام شود و از رويارويی خشونت آميز احتمالی با نيروهای عراقی اجتناب شود.

اردوگاه اشرف که در شمال بغداد قرار دارد، در دوران حکومت صدام حسين و در جريان جنگ هشت ساله عراق و ايران احداث شد.

دولت عراق گفته است که تا روز ۳۱ دسامبر،۱۰ دی ماه، اردوگاه اشرف را تعطيل می کند.

مقام‌های آمريکايی در همين حال گفته اند: در صورتی که مجاهدين خلق شروط دولت عراق را بپذيرند، احتمالا دولت عراق فرصت بيشتری برای تخليه اين اردوگاه خواهد داد.

مقامات ايالات متحده اظهار داشته اند اعضای سازمان مجاهدين خلق بايد محل کنونی خود را ترک کنند و به محل جديد و موقتی در نزديکی فرودگاه بغداد نقل مکان کنند تا در آنجا کار انتقال آنها به کشوری ثالث انجام پذيرد. اعضای اين سازمان که حاضر به بازگشت به ايران و يا انتقال به کشور ثالث نباشند، می توانند درخواست پناهندگی کنند.

طبق اين گزارش محل اقامت جديد مجاهدين تحت کنترل دولت عراق و زير نظر سازمان ملل اداره خواهد شد.

مقامات ايالات متحده همچنين به سازمان مجاهدين خلق نسبت به تهديد به مقاومت در برابر بستن اردوگاه هشدار داده اند و از آنها خواسته اند «واقع‌بين باشند و مخالفت را کنار گذارند.»

نوری المالکی، نخست وزير عراق، هفته گذشته اعلام کرد که تصميم دولت اين کشور برای بستن اردوگاه اشرف در پايان سال جاری ميلادی، غير قابل تجديد نظر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوری المالکی درخواست سازمان ملل متحد برای به تاخير انداختن بستن پايگاه اشرف را رد کرده‌است.

سازمان ملل متحد گفته است که هدفش از اين درخواست، جلوگيری از خونريزی است.

نخست وزير عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که ساکنان پايگاه اشرف، طرح سازمان ملل متحد را رد کرده‌اند و مانع از ورود نمايندگان آن سازمان به اين پايگاه شده‌اند.

او اضافه کرد: «اين به معنای آن است که آنها يک دسته جنايتکارند و ما هم نمی توانيم به چنين دسته ای اجازه اقامت در عراق را بدهيم.»

سازمان مجاهدين خلق هم اکنون درفهرست گروههای تروريستی آمريکا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG