لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

آمریکا از مجاهدین خلق خواست با تخلیه اردوگاه اشرف موافقت کنند


اردوگاه اشرف
اردوگاه اشرف
دولت آمریکا روز دوشنبه از ساکنان اردوگاه اشرف در عراق خواست طرح سازمان ملل را برای جابجايی خود به محلی در بغداد بپذيرند. ضرب الاجل دولت عراق برای تخليه اردوگاه اشرف و انتقال ساکنان آن کمتر از دو هفته ديگر به پايان می رسد.
مقامات آمريکايی می گويند بعيد به نظر می رسد مجاهدين خلق قادر باشند در اين مدت کوتاه تمامی اعضای خود را از اردوگاه اشرف خارج کنند.
اين مقام‌ها در همين حال افزودند در صورتی که مجاهدين شروط دولت عراق را بپذيرند، احتمالا دولت عراق فرصت بيشتری برای تخليه اين اردوگاه خواهد داد.
مقامات ايالات متحده اظهار داشته اند اعضای سازمان مجاهدين خلق بايد محل کنونی خود را ترک کنند و به محل جديد و موقتی در نزديکی فرودگاه بغداد نقل مکان کنند تا در آنجا کار انتقال آنها به کشوری ثالث انجام پذيرد. اعضای اين سازمان که حاضر به بازگشت به ايران و يا انتقال به کشور ثالث نباشند، می توانند درخواست پناهندگی کنند.
محل اقامت جديد مجاهدين تحت کنترل دولت عراق و زير نظر سازمان ملل اداره خواهد شد.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند مجاهدين خلق در برابر طرح جابجايی خود مقاومت کرده اند اما نشانه‌های اخير از جانب آنها از اميدهايی در آينده حکايت دارد.
مقامات ايالات متحده همچنين به سازمان مجاهدين خلق نسبت به تهديد به مقاومت در برابر بستن اردوگاه هشدار داده اند و از آنها خواسته اند «واقع‌بين باشند و مخالفت را کنار گذارند.»
دولت عراق مصمم است تا ۳۱ دسامبر ( ۱۰ دي‌ماه ) اردوگاه اشرف، محل استقرار حدود سه هزار عضو سازمان مجاهدين خلق، را تعطيل کند.
نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام کرد که تصميم دولت اين کشور برای بستن اردوگاه اشرف در پايان سال جاری ميلادی، غير قابل تجديد نظر است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوری المالکی درخواست سازمان ملل متحد برای به تاخير انداختن بستن پايگاه اشرف را رد کرده‌است.
سازمان ملل متحد گفته است که هدفش از اين درخواست، جلوگيری از خونريزی است.
نخست وزير عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که ساکنان پايگاه اشرف، طرح سازمان ملل متحد را رد کرده‌اند و مانع از ورود نمايندگان آن سازمان به اين پايگاه شده‌اند.
او اضافه کرد: «اين به معنای آن است که آنها يک دسته جنايتکارند و ما هم نمی توانيم به چنين دسته ای اجازه اقامت در عراق را بدهيم.»
آمریکا سازمان مجاهدین خلق را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسد.
XS
SM
MD
LG