لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

نخست وزیر عراق بر بستن اردوگاه اشرف تا دو هفته دیگر تاکید کرد


نوری المالکی، نخست وزير عراق،
نوری المالکی، نخست وزير عراق،
نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام کرد که تصميم دولت اين کشور برای بستن اردوگاه اشرف، محل استقرار اعضای سازمان مجاهدين خلق، در پايان سال جاری ميلادی، غير قابل تجديد نظر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای المالکی درخواست سازمان ملل متحد برای به تاخير انداختن بستن پايگاه اشرف را رد کرد.

سازمان ملل متحد گفته است که هدفش از اين درخواست، جلوگيری از خونريزی است.

نخست وزير عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که ساکنان پايگاه اشرف، طرح سازمان ملل متحد را رد کردند و مانع از ورود نمايندگان آن سازمان به اين پايگاه شدند.

او اضافه کرد: اين به معنای آن است که آنها يک دسته جنايتکارند و ما هم نمی توانيم به چنين دسته ای اجازه اقامت در عراق را بدهيم.

پايگاه اشرف در جريان جنگ هشت ساله عراق و ايران و با اجازه صدام حسين ايجاد شد.

هنگامی که صدام حسين در سال ۲۰۰۳ ميلادی و در جريان حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا، سرنگون شد، پايگاه اشرف تحت حفاظت ارتش آمريکا قرار گرفت. نيروهای آمريکايی حدود ۳ سال پيش مسئوليت امنيتی اين پايگاه را به مقام های دولت عراق واگذار کردند.

دولت عراق می گويد وجود پايگاه اشرف تهديدی عليه روابطش با ايران است و بر بسته شدن آن تا پايان سال جاری ميلادی تاکيد می ورزد.

ساکنان پايگاه اشرف می گويند تا زمانی که تحت حمايت سازمان ملل متحد قرار نگيرند، با بسته شدن اين پايگاه مخالفت خواهند کرد.

در اين بين، سازمان ملل متحد هفته گذشته خواستار آن شد تا مدت زمان بسته شدن پايگاه اشرف به تعويق بيفتد تا بتوان راه حلی برای ۳۴۰۰ عضو سازمان مجاهدين خلق پيدا کرد.

مارتين کوبلر، فرستاده سازمان ملل متحد به عراق، به شورای امنيت سازمان ملل متحد گفته است که مواضع ساکنان پايگاه اشرف و دولت عراق فاصله زيادی با هم دارد.

او همچنين از اعضای جامعه بين الملل خواست تا محل جديدی را برای ساکنان پايگاه اشرف پيدا کنند.

در همين حال، شورای ملی مقاومت، شاخه سياسی سازمان مجاهدين خلق، با رد سخنان نخست وزير عراق گفت که نمايندگان سازمان ملل متحد هفته گذشته دو بار از پايگاه اشرف ديدار کرده اند.

محمد محدثين، از اعضای اين شورا، در پاريس، در بيانيه ای، نخست وزير عراق را دروغگو خواند و او را متهم کرد که زمينه را برای کشتار ساکنان پايگاه اشرف آماده می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان پايگاه اشرف می گويند که ماموران امنيتی عراق در بهار سال جاری با حمله به اين محل، حداقل ۳۶ تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق را کشتند و تعدادی را زخمی کردند.

در همين ارتباط، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که چهار ايرانی تبعيدی در نامه ای به دادگاهی در آمريکا از مقام های عاليرتبه ايران و مقام های عراق در ارتباط با اين حمله شکايت کردند.

آنها گفته اند که در جريان حمله ماموران عراقی به شدت مجروح شده اند.

در اين حال، به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، صدها نفر روز جمعه در بغداد تظاهرات کردند و از دولت اين کشور خواستند پايگاه اشرف را تا پايان سال جاری تعطيل و اعضای سازمان مجاهدين خلق در آنجا را اخراج کند.
XS
SM
MD
LG