لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

«دو انفجار انتحاری در دمشق دستکم ۴۴ کشته برجای گذاشت»


تلويزيون دولتی سوريه گزارش داد صبح جمعه در دو انفجار انتحاری در دمشق پايتخت اين کشور، دستکم ۴۴ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند. مقام های دولتی سوريه القاعده را مسئول اين انفجارها معرفی کردند.

بنا بر اعلام تلويزيون الدنيا وابسته به دولت سوريه، يکی از انفجارها ساختمان سازمان امنيت کشور و ديگری يکی از شاخه های سازمان امنيتی را هدف قرار داد.

الدنيا همچنين خبر داد که تحقيقات اوليه نشان از دست داشتن سازمان تروريستی القاعده در انفجارها دارد. اين تلويزيون مدعی شد که يک نفر مرتبط با انفجارها توسط نيروهای امنيتی دستگير شده است.

در همين زمینه، جهاد المقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه با ارسال ای-ميلی به خبرگزاری رويترز مدعی شد که دولت لبنان دو روز نسبت به ورود افرادی وابسته به سازمان القاعده به سوريه هشدار داده بود. به گفته المقدسی اين افراد از شهرک شمالی عرسال واقع در شمال لبنان وارد خاک سوريه شده اند.

 «در دو انفجار انتحاری در دمشق دستکم ۴۰ نفر کشته شدند»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

تلويزيون دولتی سوريه تصاويری اجساد آغشته به خون را نشان داد که نيروهای اورژانس در حال انتقال آن ها از مکان حادثه هستند.

دو انفجار جمعه يک روز پس از رسيدن گروه نمايندگی اتحاديه عرب به دمشق روی داده است. اين گروه که قرار است زمينه را برای حضور ناظران اتحاديه عرب در سوريه فراهم کند، از محل انفجار بازديد کرد.

ناظران قرار است بر اجرای طرح اتحاديه عرب که برای پايان دادن به دولت سوريه ارائه شده نظارت کنند. دوم نوامبر گذشته دمشق موافقت خود را با اين طرح اعلام کرد. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شد به حضور نيروهای مسلح دولتی در تمام مناطق مسکونی پايان دهد و دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند. در مقابل اتحاديه عرب ميزبان جلسات گفت و گو ميان دولت و اپوزيسون سوريه می شود.

درهمین حال، وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه ای انفجار های دمشق را به شدت محکوم کرده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در بيانيه ای ابراز اميدواری کرده است، انفجارهای روز جمعه در دمشق مانعی بر سر راه حضور ناظران اتحاديه عرب در سوريه ايجاد نکند، تا انها بتوانند علاوه بر نظارت بر وضعيت وخيم نقض حقوق بشر در اين کشور، گزارش هايی در اين زمينه تهيه کنند.

آمريکا همچنين ابراز اميدواری کرده است ماموريت ناظران اتحاديه عرب در فضايی آرام و غير خشونت بار به پيش برود.

واکنش مخالفان

اپوزيسيون سوريه حکومت را متهم می کند که به دست داشتن در انفجارهای جمعه می کند. صفحه «انقلاب سوريه عليه بشار اسد» که صفحه اصلی معترضان سوريه است، هر گونه دست داشتن اپوزيسون را در انفجارهای جمعه رد کرد.

اين صفحه نوشته است که حکومت سوريه برای انحراف افکار عمومی از آن چه که در اين کشور روی می دهد و همچنين انحراف ماموريت ناظران اتحاديه عرب، اقدام به ساخته و پرداخته کردن اين انفجارها کرد. شماری از شخصيت های اپوزيسون اين نظريه را تاييد کردند.

مقام های سوريه از آغاز نا آرمی ها در اين کشور ادعا کردند که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست هستند. معترضان اما با رد اين ادعا آن را بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز می دانند. تظاهرات اعتراض آميز در سوريه وارد ماه دهم خود شده است.

بنا بر آخرين گزارش سازمان ملل متحد، تا کنون بيش از پنج هزار نفر در جريان سرکوب اعتراض های سوريه کشته شده اند. از دوشنبه گذشته همزمان با پذيرش پروتوکل اعزام ناظران توسط دولت سوريه، خشونت ها در اين کشور اوج کرفته است. بنا بر اعلام سازمان های حقوق بشری، در سه روز گذشته دستکم ۳۵۰ نفر در مناطق مختلف سوريه کشته شده اند.

از سوی ديگر، مناطق مختلف سوريه جمعه شاهد تظاهرات اعتراض آميز گسترده بود. عمده اعتراض ها در مناطق حمص، حماه، ادلب و حومه دمشق بود. بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه تا ساعات بعد از ظهر، دستکم ۲۲ نفر از معترضان غير نظامی به دست نيروهای امنيتی و ارتش کشته شدند.

در تحولی ديگر دولت سوئيس اعلام کرد ۵۳ ميليون دلار از اموال بشار اسد رئيس جمهور سوريه، برادرش ماهر الاسد و شماری ديگر از مسئولان اين کشور را بلوکه کرد. اين اقدام شامل ۱۲ شرکت و ۵۴ شخص می شود.
XS
SM
MD
LG