لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

تظاهرات «گسترده» ضد دولتی در سوریه؛ استقبال از پیش نویس قطعنامه روسیه


تظاهرات ضد دولتی در شهر حمص
تظاهرات ضد دولتی در شهر حمص
فعالان سوری می گویند، شهرهای مختلف سوریه شاهد تظاهرات «گسترده مخالفان»پس از نماز جمعه بود و در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان شماری کشته شده اند.

فعالان سیاسی در سوریه می گویند،در شهر های حمص، درعا و دیرالزوردرگیری هایی بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی روی داده است.

درهمین حال، آمريکا و فرانسه از اقدام روسيه در ارائه پيش نويس قطعنامه به شورای امنيت سازمان ملل در خصوص خشونت در سوريه استقبال کرده اند،اما می گويند تنها در صورت ايجاد تغييراتی در اين پيش نويس ازآن پشتيبانی خواهند کرد.

لئون پانه تا، وزيردفاع آمريکا، دولت روزجمعه گفته است، ازتصمیم وسيه برای حمايت از اقدام شورای امنيت سازمان ملل متحد در راستای توقف خشونت در سوريه خوشحال است، اما واشينگتن تنها در صورت ايجاد تغييراتی در اين پيش نويس از آن حمايت خواهد کرد.

وزيردفاع آمريکا اقدام روسيه را «گامی مهم» در راستای وحدت جامعه جهانی برای مقابله با سرکوب حشونت بار مخالفان در سوريه ارزيابی کرده است.

لئون پانه تا گفته است:«از گامی که روسيه برداشته روشن است که جامعه جهانی هرچه بيشتر به يک موضع يکپارچه می رسند و به سوريه و حکومت بشار اسد می گويند، ما ديگر اين گونه کشتار و نقض فاحش حقوق بشر در سوريه را تحمل نخواهيم کرد و بشار اسد با کنار برود.»

روسيه روز پنجشنبه با ارائه پيش نويس قطعنامه ای در محکوميت خشونت ها در سوريه «از سوی همه طرف ها» به شورای امنيت سازمان ملل، جامعه جهانی را شگفت زده کرد.

ویکتوريا نولند،سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هم از اقدام روسيه استقبال کرده است، ولی او نيز گفته می بايست در اين پيش نويس تغييراتی صورت گيرد تا واشينگتن از آن حمايت کند.

ژرار ارنو، سفير فرانسه در سازمان ملل، نیز با تمجيد از اين اقدام روسيه، آن را «حادثه ای بزرگ» توصيف کرد.

در بيانيه ژرار ارنو که سايت هيات نمايندگی فرانسه در سازمان ملل، آمده است: «معتقدم که اين حادثه ای بزرگ است چرا که روسيه تصميم گرفت به سکوت خود پايان دهد و درباره سوريه پيش نويس قطعنامه ارائه دهد.»

روسيه و چين پيشتر قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای غربی برای محکوميت خشونت ها در سوريه رو وتو کرده بودند.

بيانيه سفير فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داده است: «متن پيش نويس نيازمند اصلاحات فراوانی است زيرا متن متعادلی نيست اما به هر حال پايه مذاکرات ما خواهد بود.»

ديگر کشورهای غربی نيز محتاطانه از اقدام روسيه استقبال کردند.

ويتالی چورکين نماينده روسيه در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش آمادگی بازنگری در متن قطعنامه با همکاری همه اعضای شورای امنيت را دارد.

روسيه در ماه جاری رياست دوره ای شورای امنيت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.

دولت سوريه ادعا می کند که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست است. فعاليت گروه های مسلح تروريست در سوريه را روسيه تاييد می کند. معترضان اما آن را رد کرده و بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز می دانند.

تظاهرات ضد دولتی در سوریه

شورای عمومی انقلاب سوريه در آماری اوليه از کشته شدن دستکم ۲۲ نفر از غيرنظاميان در تظاهرات روز جمعه ۲۵ آذرماه خبر داد. از سويی ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که در اين روز تنها در شهر حمص که از حدود دو ماه پيش در معرض حملات شديد نظامی نيروهای امنيتی و ارتش قرار دارد، دستکم ۲۰۰هزار نفر تظاهرات کردند.

به گفته ديدبان حقوق بشر سوريه، در ميان کشته های جمعه، دو کودک و چهار زن به چشم می خورند. معترضان اين روز را «جمعه اتحاديه عرب ما را می کشد» ناميدند.

وزرای امور خارجه اتحاديه عرب جلسه خود را که قرار بود شنه برای بررسی اوضاع سوريه برگزار شود، به وقتی نا معلوم موکول کردند. اما قرار است شنبه جلسه کميته کمک به پيگری اوضاع سوريه در دوحه پايتخت قطر تشکيل جلسه دهد.

اتحاديه عرب تا کنون چند بار ضرب الاجل خود به نظام سوريه برای پذيرش طرح اعزام ناظران به اين کشور را تمديد کردند. ناظران مکلف هستند بر اجرای طرحی که پيشتر اتحاديه عرب برای پايان دادن به بحران سوريه ارائه داده بودند، نظارت کنند.

برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شده بود که نيروهای مسلح دولتی را از تمام مناطق خارج کند و همه دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند. اما معترضان و کشورهای عربی می گويند که دولت سوريه به اجرای تعهدات خود پايبند نبوده و به سرکوب معترضان ادامه می دهد.

احمد بن حلی، معاون دبير کل اتحاديه عرب در واکنش به شعارهای معترضان سوری گفت که اين اتحاديه موضوع سوريه را در راس اوليت های خود قرار داده و اين حکومت سوريه است که وقت کشی می کند.

جمعه تظاهرات اعتراض آميز در سوريه وارد ماه دهم خود شد. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور هستند.

شبکه خبری الجزيره به نقل از اتحاديه کميته های محلی هماهنگی اعتراض ها گزارش داد که دستگم ده تن از کشته شدگان از حمص بودند.

سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود اعلام کرد که شمار غير نظاميانی که در نا آرامی های سوريه کشته شده اند، از مرز ۵هزار نفر تجاوز کرده است.

تظاهرات حمص

ديده بان حقوق بشر سوريه که مرکز آن در لندن است، اعلام کرد که پس از نماز جمعه، بيش از ۲۰۰هزار نفر در محله های مختلف حمص تظاهرات کردند.

تظاهرات حمص در ميان هشدارهای اپوزيسيون سوريه در خصوص احتمال انجام کشتار جديدی در اين شهر توسط نيروهای دولتی برگزار شد. گزاش های بسياری از اعزام استقرار شمار زيادی نيروی نظامی در ورودی های شهر حمص حکايت دارد.

در همين حال شورای ملی سوريه که طيف های زيادی از معترضان اين کشور را در برگرفته است، جلسات خود را در تونس آغاز کرد. عبدالله ترکمانی نماينده شورای ملی سوريه در تونس اعلام کرد که اين شورا جلسات خود را در روزهای ۱۶ تا ۱۸ دسامبر با حضور ۲۰۰ تن از اعضا و همچنين رئيس آن برهان غليون، برگزار خواهد کرد. به گفته ترکمانی نمايندگانی از کشورهای عربی و فعالين حقوق بشر در اين جلسات شرکت خواهند کرد.

در همين راستا شماری از معترضان سوريه از تاسيس تجمعی از نيروهای اپوزيسون، شوراهای هماهنگی اعتراض ها و شوراهای انقلاب در داخل با نام «ديدار ملی» خبر دادند.

بسام العمادی سفير سابق سوريه در سوئد که عضو دفتر سياسی «ديدار ملی» است در شهر استانبول ترکيه به خبرنگاران گفت که تشکيل اين گروه در پی موفقيت در گردهم آوردن اکثر گروه های فعال در داخل صورت می گيرد.

بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه از جامعه جهانی خواسته بود تا «به نام انسانيت» برای متوقف کردن خشونت ها در سوريه از خود تحرکی نشان دهد. او تاکيد کرده بود که وضعيت در سوريه نمی تواند به منوال خود ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG